0

پیک قرآنی(3): ازدواج و حقوق زنان

در این شماره مهم ترین نکات آیه 24 سوره نساء آورده شده است: وَٱلۡمُحۡصَنَٰتُ مِنَ ٱلنِّسَآءِ إِلَّا مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَٰنُكُمۡۖ كِتَٰبَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡۚ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَآءَ ذَٰلِكُمۡ أَن تَبۡتَغُواْ بِأَمۡوَٰلِكُم مُّحۡصِنِينَ غَيۡرَ مُسَٰفِحِينَۚ فَمَا ٱسۡتَمۡتَعۡتُم بِهِۦ مِنۡهُنَّ فَـَٔاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةٗۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ فِيمَا تَرَٰضَيۡتُم بِهِۦ مِنۢ بَعۡدِ ٱلۡفَرِيضَةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمٗا : و زنان شوهردار نيز بر شما حرام شده اند، مگر كنيزانى كه مالك آنان شده ايد [اين احكام را] خدا بر شما مقرّر كرده است و جز اين زنان [كه نام برده شدند]، زنان ديگر بر شما حلالند كه [آنان را] با پاكدامنى، نه از راه زنا، با اموال خود طلب كنيد پس هرگاه از آنان بهره برديد، مهرشان را به عنوان فريضه به آنان بدهيد و پس از تعيين مهر، بر شما گناهى نيست [كه دربارۀ كم و زياد كردن يا بخشيدن آن] با هم تراضى كنيد؛ همانا خدا دانا و حكيم است....

0

پیک قرآنی(2): بخشش الهی

در این شماره مهم ترین نکات آیه 31 سوره نساء آورده شده است: إِن تَجۡتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنۡهَوۡنَ عَنۡهُ نُكَفِّرۡ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ وَنُدۡخِلۡكُم مُّدۡخَلٗا كَرِيمٗا : اگر گناهان بزرگى را كه از آنها نهى مى شويد ترك كنيد، [بقيّۀ] گناهانتان را از شما مى زداييم، و شما را به جايگاهى ارجمند درمى آوريم. نكته 1: اجتناب با ترك كردن فرق دارد. اجتناب يعنى كارى را كه مى توانيم انجام دهيم ترك كنيم. پس اجتناب از فلان كار وقتى معنا دارد كه رفتن به سوى آن كار امكانش وجود داشته باشد و الا اگر اصلا امكانِ انجام نيست، اجتناب معنا ندارد. نكته 2: در آيه ى مورد بحث از اجتناب استفاده شده نه ادبار چون محل بحث، ضد كبائر عمل كردن نيست بلكه اجتناب و ترك كبائر مد نظر است كه همان دورى از گناه مى باشد. نكته 3: منظور از «نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّاتِكُم‏» ممكن است اين باشد كه اگر كبائر...

0

پیک قرآنی(1): نقد ازدواج جاهلی

در این شماره مهم ترین نکات آیه 22 سوره نساء آورده شده است: وَ لَا تَنكِحُواْ مَا نَكَحَ ءَابَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَ مَقْتًا وَ سَاءَ سَبِيلاً : و زنانى را كه پدرانتان به ازدواج خود در آورده اند، به همسرى نگيريد؛ مگر آنچه گذشته است همانا اين كارى است بسيار زشت و مورد خشم [خدا]، و بد راهى است. نکته 1: کلمه ی نکاح در قرآن به معنای عقد ازدواج است نه به معنای آمیزش جنسی. در واقع خدا می خواهد این لفظ در قرآن ، بار زشت نداشته باشد و بار مثبت خود را حفظ کند. پس کلمه ی نکاح در آیه ی مورد بحث به معنای عقد ازدواج است. البته این کلمه ممکن است با قرینه برای آمیزش نیز بکار رود ولی بدون قرینه به همان معنای عقد ازدواج است. نکته 2: مشهور این است که کلمه ی (ما) در (مَا...

اقتضاي كرامت انسان در عرصه كيفيت ضمانت اتلاف عمر

اين كه انسان داراي كرامت است از ديد ما مسلمانان كه پيرو قرآن هستيم امري بديهي است زيرا در قرآن تصريح شده است كه (و لقد كرمنا بني آدم و حملناهم في البر و البحر و رزقناهم من الطيبات و فضلناهم علي كثير ممن خلقنا تفصيلاً) «و به راستي ما فرزندان آدم را گرامي داشتيم، و آنان را در خشكي و دريا [بر مركب‏ها] بر نشانديم و از چيزهاي پاكيزه به ايشان روزي داديم و آنها را بر بسياري از آفريده‏هاي خود برتري آشكار داديم.» اين كه خداوند انسان را گرامي داشت نشان اين است كه چنين موجودي سزاوار گرامي داشتن است و اقتضاي گرامي داشتن او اين است كه وسائل عيش خوب برايش فراهم شود تا بتواند بر سرتاسر گيتي آزادانه حركت كند، انواع غذاهاي لذيذ و دلپذير را استفاده كند و بالاخره بيشتر و بهتر از آنچه كه به ساير موجودات داده شده است به او داده شود...

چند روش برخورد قرآن با مردم

قرآن در زمان خویش در برخورد‌ با‌ مـردم‌ ـ حـتی مـتعصب ترین و جاهل ترین آنان ـ موفق‌ترین بوده است، و از آنجا كه این كتاب، عمومی‌، جاویدان و برای تمامی عـصرها و نسل هاست، مناسب است كه روش برخورد آن و آورنده‌ آن را با افراد‌ و گروهها‌ بررسی كنیم تا در زمـان ما نیز همان گـونه عـمل شود. این بررسی و روش شناسی در زمان ما ضرورت حیاتی دارد زیرا همه یا اكثر مبلغان با شیوه های غلط، دین‌ را تبلیغ می كنند و وقتی رمیده شدن جوانان را می بینند، آنان را منحرف، غرب زده، شـهوت پرست و… به حساب می آورند. اما یك مرتبه لبه انتقاد را به سوی‌ خود‌ نگرفته ایم كه آیا ما قرآن و اسلام را خوب و با روشی صحیح معرفی كرده ایم؟ 1. روش تبلیغ دین را از خود قرآن و خصوصاً اولین آیـات نـازل شده بر پیامبر اكرم(ص) می‌توان‌ فرا‌...

نیازهای انسان

1. نیاز به خوردن و آشامیدن نخستین نیاز مادی انسان خوردن وآشامیدن است وادامه حیات مادی اش در گرو برآورده شدن آن می باشد نخستین پیام قرآن در این خصوص این است که فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ به یقین مراد از «نگاه کردن» تماشاى ظاهرى نیست، بلکه نگاه به معنى دقت و اندیشه در ساختمان این مواد غذایى، و اجزاء حیاتبخش آن، و تاثیرات شگرفى که در وجود انسان دارد، و سپس اندیشه در خالق آنها است. قرآن در آیات متعددی بر خوردن از غذایی که دو شرط حلال بودن و پاک بودن را دارد تاکید می ورزد، از جمله در آیات زیر: – یَأَیُّهَا النَّاسُ کُلواْ مِمَّا فىِ الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا – کلُواْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا (2) نیازبه لباس و پوشاک لباس از نیازها ی اساسی انسان است تا آنجا که تاریخ نشان می دهد انسان همیشه لباس می پوشیده است قرآن کریم به دو فائده مهم...