Mobile menu

بازانديشي ديني

بازانديشي ديني5- قرآن هم گفتار هم نوشتار

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن هم گفتار و هم نوشتار

پس از انتشار مقاله ی ( قرآن به مثابه ی گفتار ، انقلاب در قرآن شناسی ) و بحث های پیرامون آن که از سوی قرآن پژوهان انجام گرفت و خواندن مقالات آقایان بازرگان ، غروی و یوسفی اشکوری و جواب آن از سوی آقای خلجی به یادم آمد که چندین سال قبل یکی از فضلای حوزه علمیه اصفهان به نام آقای علیرضا مطلب در این رابطه مقاله ای نوشته بود که آن زمان قبل از چاپ ، آن را خوانده بودم. آن مقاله اخیرا در مجله ی بینات ، شماره ی 74 ، در تابستان 1391 پس از چندین سال در نوبت ماندن ، چاپ شد.(1) به سراغ آن مقاله رفتم و آن را دوباره خواندم. بعد ، تلفن آقای مطلب را پیدا کردم و با او صحبت کردم. معلوم شد که آنچه نوشته بود از فکر خودش بوده و از گفته های (ابو زید) و ( ارکون ) خبری نداشته است و خودش به این نتیجه رسیده که عوامل چندی در صراحت نداشتن قرآن در بیان احکام ، قوانین و معارف دخالت داشته اند که یکی از آنها تبدیل قرآن گفتاری به قرآن نوشتاری بوده است و نتیجه گرفته که چند احتمالی بودن قرآن نه حُسن آن است و نه عیبش بلکه نقیصه ای است که در بستر تاریخ به وجود آمده است که تأکید بر قرائت قرآن و نیز تعالیم اهل بیت در مورد قرآن می توانسته آن نقیصه را جبران کند.

ادامه مطلب...

بازاندیشی5 (آیت الله عبد الحسین امینی معروف به علامه امینی)

محمد طاهری، پژوهشگر، محقق »

آیت الله عبد الحسین امینی معروف به علامه امینی

 آیت الله شیخ عبد الحسین فرزند شیخ احد امینی تبریزی نجفی که از مفاخر علمای امامیه در قرن چهاردهم و مولف کتاب (غدیر)ـ در اثبات ولایت مطلقه ائمه معصومین از طریق تثبیت خلافت بلافصل امیر(ع)ـ می باشد.

ادامه مطلب...

بازاندیشی5 (ای کاش این صفت پیامبر را داشتیم)

سید ابراهیم حسینی «از فضلای حوزه علمیه اصفهان»

  ای کــاش این صـفت پیـــــامــبر(ص) را داشتـیم


قال الله تبارک و تعالی:

«قُل ما اَسْئَلَکُمْ عَلَیهِ مِن اَجْرٍ وَ ما اَنا مِنَ المُتکَلِّفین» (سوره ص، آیه 86)

بگو؛ من برای انجام تبلیغ رسالتم هیچ مزدی از شما نمی طلبم و من از کسانی نیستم که چیزی از خود می سازند [و به خدا نسبت می دهند.]

ادامه مطلب...

بازاندیشی5 (یک آیه یک نکته)

مهدی صادقی «از فضلای حوزه علمیه اصفهان»

یک آیه یک برداشت

                                            به نام خدای یکتای بی نیاز

﴿وَ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَ لَا تُشرْكُواْ بِهِ شَيْئا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَنًا وَ بِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الجْارِ ذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الجْارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ  إِنَّ اللَّهَ لَا يحُبُّ مَن كَانَ مخُتَالًا فَخُورًا

(خداى را بپرستيد و هيچ چيز شريك او مسازيد و با پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و همسايه خويشاوند و همسايه بيگانه و يار مصاحب و مسافر رهگذر و بندگان خود نيكى كنيد. هرآينه خدا متكبران و فخرفروشان را دوست ندارد. ( ترجمه ی آقای آیتی ) (1)

ادامه مطلب...

بازاندیشی5 (آیا فرزند خوانده بر ناپدری و نامادری محرم است؟)

محمود جوادی«از فضلای حوزه علمیه اصفهان»

آیا فرزند خوانده بر

ناپدری و نامادری محرم است؟

 چکیده :

یکی از مسائلی که امروزه مورد سوال قرار می گیرد این است که اگر خانواده ای ، بچه ای را از پرورشگاه برداشتند آیا این بچه وقتی بزرگ شد بر نامادری یا ناپدری خود در امر حجاب محرم است یا نه؟

ادامه مطلب...