Mobile menu

برخي مصيبتهاي اسلام وارونه

بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که داناترین فرد به احکام اسلام کنار گذاشته شد و دیگری خلیفه شد و جامعه از علم حضرت علی(ع) در قسمت حکومت‌داری محروم شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که به دنبال همین تغییر کوچک چه مصائبی حتی در چهارده قرن پس از آن زمان رخ می‌دهد، تصور عمومی این بود که الحمدلله خلیفه اول و دوم وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دادند، خلیفه‌ی اول مرتدها را سرکوب کرد و خلیفه‌ی دوم با شکست دادن ایران، یکی از دو ابر قدرت آن زمان، اسلام را گسترش داد و به دنبال آن، حکومت‌های اموی و عباسی آن را تا اعماق اروپا نیز پیش بردند.

بسم الله الرحمن الرحيم

برخي مصيبت‌های ناشی از اسلام وارونه

بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که داناترین فرد به احکام اسلام کنار گذاشته شد و دیگری خلیفه شد و جامعه از علم حضرت علی(ع) در قسمت حکومت‌داری محروم شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که به دنبال همین تغییر کوچک چه مصائبی حتی در چهارده قرن پس از آن زمان رخ می‌دهد، تصور عمومی این بود که الحمدلله خلیفه اول و دوم وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دادند، خلیفه‌ی اول مرتدها را سرکوب کرد و خلیفه‌ی دوم با شکست دادن ایران، یکی از دو ابر قدرت آن زمان، اسلام را گسترش داد و به دنبال آن، حکومت‌های اموی و عباسی آن را تا اعماق اروپا نیز پیش بردند.

اما هیچ‌کس به مخیله‌اش هم خطور نمی‌کرد که به دنبال کار خلیفه‌ی اول، درخت حکم فقهی مرتد جوانه می‌زند و در عصر حکومت اموی و عباسی آبیاری می‌شود و در جای جای فقه از طهارت تا دیات جا باز می‌کند و پیوسته در هر دوره‌ای افرادی با نام مرتد کشته می‌شوند و این حربه‌ای می‌شود در دست حکومت‌ها، تا مخالفان خود را با این نام نیست و نابود کنند، به گونه‌ای که حتی در عصر علم و تکنیک، در عصر دهکده‌ی جهانی، دانشمندان و منتقدان نیز با همین لفظ محکوم شوند و دین اسلام، غیر فطری، غیر اخلاقی و مخالف علم و پیشرفت و آزادی عقیده دانسته شود و همین‌ها موجب شود که جوانانی از روی احساسات از این دین بیرون روند. و دینی که باید در عصری که افرادی از تعصبات نژادی و قبیله‌ای و اقلیمی خالی هستند بیشترین رشد را داشته باشد به شدت زمین‌گیر شود. بله آن زمان هیچ‌کس این گونه زیان‌ها را از مرتدکُشی خلیفه‌ی اول، تصور نمی‌کرد.

آن زمان که خلیفه‌ی دوم ایران را فتح کرد و گروه گروه ایرانیان را اسیر گرفت و آنان را به عنوان برده به افراد واگذاری کرد یا در بازارها به فروش رساند جوّ عمومی با خلیفه موافق بود و از آن همه فتوحات شاد بودند و به او دست مریزاد می‌گفتند و اسیران را برده ساختند و در همه جا به کار گرفتند و این روش غلط ادامه یافت و کم‌کم سنتی اسلامی تلقی شد به گونه‌ای که امروزه افرادی جاهل و ناآگاه از روح دین در نیجریه و نظایر آن غیر مسلمانان را برده می‌گیرند و از آن‌ها سوء استفاده‌ی جنسی می‌کنند یا می‌خواهند در بازار آنان را بفروشند.

بله، آن زمان به خاطر سوء استفاده‌ی دشمن و نابرابر شدن قوانین جنگ و اینکه دشمن اسیران را برده می‌ساخت امکان نداشت که برای مسلمانان توضیح داده شود که در اسلام برده‌گیری ممنوع است ولی امروزه می‌توان با صدای بلند این حکم را اعلام کرد زیرا اولاً از فعل ماضی «مَلَکَت» استفاده کرده و هیچ‌‌گاه لفظ مضارع «تملکون» و امثال آن را به کار نبرده است، یعنی قرآن تنها احکام پیرامون بردگانِ موجود را گفته است. ثانیاً قرآن در هیچ‌جا مجوزی برای برده‌گیری صادر نکرده است بلکه با صراحت، وظیفه درباره‌ی اسیران جنگی را در آزادسازی محسنانه یا آزادسازی با فدیه، منحصر ساخته است. «فَاِمّا مَنَّاً بَعدُ وَ اِمّا فِدَاءً» (محمد/4) ثالثاً پیامبر(ص) در هیچ یک از جنگ‌ها اسیری را برده نساخته و در هر زمانی با چاره‌اندیشی خاصی جلوی برده‌گیری را گرفته است، در جنگ بدر با فدیه گرفتن، در جنگ هوازن با بخشیدن سهم بنی هاشم و شفیع شدن در نزد مسلمانان، در جنگ بنی المصطلق با ازدواج با دختری از آنان و تبلیغ اینکه بردگان خویشان همسر پیامبرند و در فتح مکه با خطاب «اذهبوا انتم الطلقاء» بروید که همه آزادید و در سایر جنگ‌ها با روش‌های گوناگون اسیران را آزاد کرد و برده‌ای نگرفت. اصرار بر برده نگرفتن نه تنها حکم متداول زمان جاهلی را امضا نمی‌کند، بلکه آن را رد می‌کند.

اکنون معلوم نیست کسانی که خود را مسلمان می‌دانند با توجه به کدامین سنت پیامبر(ص) افرادی از مسیحیان یا سایر ادیان را دستگیر می‌کنند و آنان را به زور مسلمان می‌کنند و...

در هیچ جنگی پیامبر(ص) برده نگرفت و حتی در جنگ‌ها پیران، راهبان، زنان و کودکان از هجوم لشکر در امان بودند آنگاه پیروان او، اگر واقعاً در پیروی از او راستگو هستند با چه مجوزی از سنت پیامبر(ص) به مدرسه‌ی دخترانه وارد می‌شوند و محل سکونت آنان را ناامن می‌سازند و آنان را می‌ربایند؟! با چه مجوزی از سنت پیامبر(ص) زنان مسیحی را می‌گیرند و به جنگل‌ها می‌برند؟! با چه مجوزی از علم‌آموزی جلوگیری می‌کنند و جهالت را بر علم ترجیح می‌دهند؟! با اینکه اولین آیات نازل شده‌ی بر پیامبر(ص) از زیست‌شناسی سخن می‌گوید و آن را با خدا مرتبط می‌سازد.

این مطالب نوشته شد تا معلوم شود خلیفه‌های غیر متخصص از صدر اسلام تاکنون اسلام را وارونه ساختند و اعمال آنان ربطی به روش پیامبر(ص) ندارد بنابراین هیچ کسی حق ندارد به نام اسلام محمدی کسی را به عنوان مرتد بکشد، یا کسی را برده بگیرد یا حتی این کلام را بر زبان جاری سازد که در جنگ با غیرمسلمانان می‌توان برده گرفت زیرا پیامبر این دین که روش و سنتش هم‌طراز قرآن است هیچ‌گاه برده‌گیری نکرده و قرآن که کتاب جاویدان این دین است با اصرار بر فعل ماضی «مَلَکَت» در پانزده مورد به همگان خطوط کلی را نشان داده که برده‌گیری ممنوع است.

امید که این نوشته خوابان را بیدار کند و اسلام خواهان واقعی را از تروریست‌هایی که نام اسلام را یدک می‌کشند جدا سازد و به تمامی جهانیان بفهماند که روش پیامبر اسلام مهربانی با تمامی انسان‌ها و تلاش در هدایت آنان بوده است و هیچ‌گاه نخواسته با زور کسی را مسلمان کند و در صورت غیرمسلمان ماندن از حقوقش محروم سازد.

احمد عابديني 30/2/93