Mobile menu

شماره 1

در این شماره مهمترین نکات آیه 22 سوره نساء آورده شده است : وَ لَا تَنكِحُواْ مَا نَكَحَ ءَابَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَ مَقْتًا وَ سَاءَ سَبِيلاً نکته 1 : کلمه ی نکاح در قرآن به معنای عقد ازدواج است نه به معنای آمیزش جنسی. در واقع خدا می خواهد این لفظ در قرآن ، بار زشت نداشته باشد و بار مثبت خود را حفظ کند. پس کلمه ی نکاح در آیه ی مورد بحث به معنای عقد ازدواج است. البته این کلمه ممکن است با قرینه برای آمیزش نیز بکار رود ولی بدون قرینه به همان معنای عقد ازدواج است. نکته 2 : مشهور این است که کلمه ی (ما) در (مَا نَكَحَ ءَابَاؤُكُم) موصوله است ولی می تواند مصدریه هم باشد. اتفاقا شاید این احتمال ، احتمال خوبی باشد و با توجه به آخر آیه که می گوید (إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَ مَقْتًا وَ سَاءَ سَبِيلاً) این احتمال ، بیشتر به ذهن می آید. آیه می خواهد روش ازدواج های جاهلی را از بین ببرد مثلا در قرآن برای لواط ، فقط (فاحشه) ذکر شده است یا برای زنا (فاحشه) و (ساء سبیلا) گفته شده است ولی در این آیه ، سه قید آورده شده است و این می فهماند که آیه بیشتر روش ازدواج ها را می خواهد از بین ببرد که این روش ها در مجموع بسا بدتر از لواط و زنا هستند. البته آورده شدن این سه قید می تواند به این دلیل نیز باشد که روش ازدواج های جاهلی امری قانونی در زمان قبل بوده است و برای از بین بردن آن ، نیاز به شدت عمل بوده است بر خلاف زنا و لواط که به اشتباه بودن آن اذعان داشته اند. نکته 3 : از قید (إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ) استفاده می شود که اگر کسی قبلا چنین ازدواج هایی کرده است از این به بعد نمی تواند مرتکب چنین ازدواج هایی شود و ازدواج های قبلی اش را نیز باید ملغی کند.