حذف ولادت امام کاظم در هفتم صفر، از تقویم‌ها

حذف ولادت امام کاظم در هفتم صفر، از تقویم‌ها

در روز هفتم صفر قبل از درس تفسیر،  استاد عابدینی به مناسبت حذف ولادت امام کاظم (ع) در  روز هفتم صفر از تقویم ها گفتند:

در تقویم‌های قدیم، هفتم صفر را ولادت امام کاظم(ع) نوشته بودند و در مفاتیح الجنان نیز همین‌گونه بیان شده است. در بحار الانوار نیز از چهار نفر از علماء، هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(ع) معرفی شده است. اما یک مرتبه چند سال پیش برخی از مداحان و روضه خوان‌ها تصمیم گرفتند دو ولادتی که در ماه صفر وجود دارد را از این ماه بیرون ببرند. یکی مربوط به سوم صفر ولادت امام باقر(ع) و دیگری مربوط به هفتم صفر ولادت امام کاظم(ع) و استدلالشان این بود که در این دو ماه می‌خواهیم عزاداری کنیم. و اين ماه ماه حزن است. آنها به قصه‌هایی استناد کردند که ولادت امام کاظم(ع) را در بعد از حج امام صادق (ع) دانسته است ولي روزي برايش مشخص نشده است.

حال سوال این است که روز هفتم صفر که در تقویم‌ها به عنوان ولادت امام کاظم(ع) بوده است و در تاریخ نیز ثبت شده است چرا حذف ‌شود؟ شما اگر تقویم‌های سال‌های قبل را ببینید متوجه می‌شوید که در هفتم صفر، ولادت امام کاظم(ع) ثبت شده است. مفاتیح نیز که مورد قبول مداحان و روضه‌خوان‌ها می‌باشد بدون قیل و قال همین هفتم صفر را ذکر کرده است. در بحارالانوار نیز همین هفتم صفر نقل شده است. دروس شهید نیز همین را گفته است. در کتاب ارشاد شیخ مفید نیز هفتم صفر نقل شده است. . جالب است که بدانيد حتی در بحارالانوار، روز دیگری را به عنوان روز ولادت نگفته است. حال اگر بپذیریم كه مثلاً به خاطر مصلحت روضه خوانها 20 ذی الحجه به عنوان ولادت امام کاظم(ع) در نظرگرفته شود چرا باید قول هفتم صفر که اینقدر مستند دارد حذف شود؟ حداقل باید در تقویم‌ها هفتم صفر به عنوان قولی ذکر  شود.زيرا چندين کتاب مشهور هفتم صفر را آورده‌اند. شايسته نيست كه در هفتم صفر در تقویم شیعه نامی از موسی بن جعفر(ع) برده نشود با اینکه در سال‌های قبل بوده است؟ حتی من امروز رادیو را گوش دادم و اصلا ولادت امام کاظم(ع) به عنوان یک دیدگاه نیز مطرح نشد. در تقویم باد صبا نیز ولادت امام کاظم(ع) نوشته نشده بود.

 من می‌خواهم به حوزه و علماء هشدار دهم که مواظب باشید مداحان خود را در بین مردم به عنوان متوليان دين جا نزنند.

با این اوضاع مخالفین شیعه کم کم به شیعه نسبت می‌دهند که شما پيرو 12 امامی كه در كتابهاي روايي و تاريخي هست نیستید چون خودتان در کتابهای معتبر، هفتم صفر را ولادت معرفی کرده‌اید ولی در تقويم هايتان نيست.

علما باید از مسؤلان بخواهند که حداقل در تقویم‌های شیعه، هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(ع) طبق روایتی، نوشته شود. متأسفانه برخي مداحان و روضه خوانها در امور مربوط به دين خود را صاحب نظر مي‌دانند و تلاش مي‌كنند نظر خود را به كرسي بنشانند و علماء ساکت‌اند. به نظر مي‌رسد آرام آرام به جایی می‌رسیم که حتی اگر علماء فتوا هم بدهند، مداحان نظر دیگری می‌دهند و آن را بر كرسي مي‌نشانند.

آیا علمای بزرگ شیعه نظير شيخ مفيد و شهيد اینقدر حرفشان ارزش ندارد که حد اقل در تقویم‌ها هفتم صفر به عنوان يك قول براي ولادت امام کاظم(ع) نوشته شود؟

بله، آیت الله يوسفي غروی در این زمینه تحقیقی کرده‌اند که می‌توانید به تحقیق ایشان مراجعه کنید. ایشان می‌گوید اینکه امام در هفتم صفر به دنیا آمده باشد از قرن پنجم، ششم رواج یافت و ادله، دلالت دارد که این ولادت نمی‌تواند در ماه صفر بوده باشد. البته در مجموع باید گفته شود که در این مسائل تاریخی اختلاف وجود دارد و نمی‌توان بر روی یک احتمال اصرار داشت. من در امور تفسیری که گمان دارم تخصص دارم با احتمال سخن می‌گویم و معمولا بر یک نظریه اصرار نمی‌کنم چه برسد به امور تاریخی که راجع به آن چندان کار نکرده‌ام.

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.