آشنايي مختصری با توحيد

آشنايي مختصری با توحيد

بسم الله الرحمن الرحيم

آشنايي مختصری با توحيد

معلّم : بچّه ها ، خوب توجه كنيد امروز مي خواهيم با معناي توحيد بيشتر آشنا شويم .

بگوييد : توحيد يعني چه ؟

ناصر : آقا اجازه ! يعني خدا يكي است ،همان خدايي كه ما را آفريده است .

حامد : آقا اجازه ! يعني خدا يكي است همان خدايي كه ما را آفريده است .

آرش : آقا اجازه! يعني خداوند يگانه است ، خداوند يكي است كه دو تا بودن يا سه تا بودن برايش تصور نمي شود .

معلّم : همه جوابها خوب بود ؛ ولي جواب « آرش » از همه كامل تر بود . حالا چه كسي مي تواند توحيد ؛ يعني يگانه بودن خداوند را توضيح بدهد ؟

( چند نفر دست گرفته اند … )

معلم : بقيه بچه ها چرا دست نمي گيرند ، همه با هم بايد در كلاس، بحث را پيش ببريم . اين بحث را از كودكي همه مي دانيم ، همه از پدر و مادرتان درباره خدا پرسيده ايد ، ذهن هاي همه با خداوند آشنا است.خواهش مي كنم همه به پيشرفت بحث كمك كنيد.

معين : چشم آقا ، ما ديديم ديگران دست گرفتند و كافي است ، دست خود را انداختيم.

معلّم : متشكرم ، حالا بفرماييد ….

معلّم : اجازه بدهيد اين بحث را من مقداري توضيح دهم ،تا شايد بفهميم كه چرا خدا يكي است؟

دوستان ، نور آفتاب را كه همه ديده ايد؟ حال فرض كنيد در همان نور آفتاب ايستاده ايد و نگاهتان را به سوي خورشيد مي اندازيد مي بينيد كه شدّت نور چشم شما را مي آزارد و نمي توانيد به سوي آن نظر كنيد ، اما به راست آن يا چپ آن ، كمي بالاتر يا پايين تر از آن مي توانيد نگاه كنيد ، درست است ؟

…. :بله …

خوب : اين خورشيد يكي است كه دو تا و سه تا و چهار تا و …برايش مي توان تصور كرد ، شما مي توانيد تصور كنيد كه يك خورشيد از مشرق طلوع كند و ديگري از مغرب ، سومي از جنوب و … و هر يك در مدار خاص خودش حركت كند . درست است ؟

محمود : بله ؛ اما آقا چگونه زمين دور چهار تا خورشيد بگردد ؟ زمين تنها بايد بر يك محور و دور همين خورشيد باشد .

معلم : سخن شما صحيح است وآنچه گفتم فقط يك تصور بود يعني تنها يك لحظه در ذهنت تصور كن چهار تا خور شيد از چهار طرف طلوع كند يا اصلاً تصور كن هزاران خورشيد از تمامي گوشه هاي آسمان طلوع كنند يا اصلاً تصور كني كه هر جا كه نگاه مي كني و هر جا كه مي نگري خورشيد باشد بالا، پايين، راست، چپ ، همه جاي آسمان را خورشيد فرا گرفته باشد ؛ يعني هر جا نگاه كني همان نور شديدي كه اكنون از خورشيد خودمان در گوشه آسمان حس مي كنيد ، حس مي كني ؟ مي تواني تصور كني ؟

محمود : بله آقا .

 خوب آيا براي آن كه خورشيدي كه همه جاي آسمان را پر كرده و نورش آن قدر شديد است كه به هر سو كه نگاه كني ، چشم را خيره مي سازد ، حال جواب دهيد كه آيا مي توان براي آن خورشيد دومي تصور كرد؟ و آن دومي كجا واقع مي شود؟!

نتيجه : خداوند يگانه است ؛ يعني نورش و شعاعش و قدرت و علم و هستي بخشي اش همه جا را پر كرده است به گونه اي كه هر خداي ديگر بخواهد بيايد جايي ندارد و تنها مي توان جزيي از همين جهان همين خدا باشد چه تعبير زيبايي قرآن بيان كرده است :

الله نور السموات و الارض[1] « خداوند نور آسمان و زمين است .»

مثال ديگر يك روز برفي را تصور كنيد همه جا پوشده از برف است ؛ اما اشياي ريز و درشت از زير برف پيداست مثلاً آن درخت است كه برف آن را خم كرده ؛ آن توپ است كه برف رويش را گرفته و … حال فرض كنيد در آن لحظه جايي واقع شويم كه هيچ خبري از درخت ، توپ ، تور و … نباشد و يك دشت صاف يك زمين فوتبال بسيار بزرگ يا يك بيابان تا چشم كار مي كند ، سفيد باشد اصلاً جايي وجود ندارد كه برف نداشته باشد جاي خالي و جاي دوم و جايي كه بدون برف باشد ، تصور نمي شود اين مفهومِ كلي، است كه يگانه است و دو برايش تصور نمي شود و از همه عددهاي عالم بزرگ تر است.

حالا ديديد كه اين يك، از تمام يك ها بيشتر ، بزرگ تر و برتر است پس اين صحيح نيست كه كسي فكر كند هميشه دو تا سه تا چهار تا از يكي بيشتر است خير گاهي يكي هايي وجود دارد كه ديگر جايي براي دو و سه باقي نمي ماند .

اكنون يادمان باشد كه خداوند وجودي فراگير است او خودش موجود است و همه چيز را موجود كرده و هر موجودي وجودش از خداوند است وقتي همه وجود ها را او پر كرده است جايي براي غير او وجود ندارد.

خوب : حالا دوستان به ترتيب دست بگيريد و سؤالهاي خود را بپرسيد.

ناصر : آقا اجازه ! در آن مثال برف ممكن است 10 سانتي متر برف همه جا را سفيد كرده باشد و ممكن است برف ديگري بيايدكه 10 سانتي متر ديگر به قطر آن بيفزايد يا در آن مثال خورشيد كه به اندازه سطح آسمان باشد اين خورشيد رنگ زرد نور  بدهد ، ولي خورشيد ديگري بيايد و با رنگ سرخ مثلاً نور بدهد.

معلّم : برف و نور مثال بود خداوند وجودي است كه از لحاظ قدرت ، مدت ، شدت و غيره همه جا را پر كرده و جايي براي غير از خودش در هيچ يك از جهات كمال باقي نگذارد .

[1] – سورة نور آيه 35 .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.