تبریکی متفاوت در عید نوروز

تبریکی متفاوت در عید نوروز

لینک فایل صوتی: کلیک

تبریکی متفاوت در عید نوروز
سال جدید را به تمامی برادران و خواهران تبریک می‌گویم. امیدوارم سال خوبی را در پیش داشته باشید.
با خواندن آیات ابتدایی سوره ملک در سال جدید مطلبی به ذهنم آمد که سؤال چندين ساله‌ام در رابطۀ با آیه دوم این سوره جواب داده شد. در این آیه آمده است:
اَلَّذِي خَلَقَ اَلْمَوْتَ وَ اَلْحَيٰاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ اَلْعَزِيزُ اَلْغَفُورُ ﴿الملك‏، 2﴾
آنکه مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید، و او توانای شکست ناپذیر و بسیار آمرزنده است.
آنچه که در این آیه برایم مجمل بود این بود که چرا ابتدا به مرگ اشاره شده و بعد به زندگي، در حالی که حیات بر مرگ شرافت دارد.
امروز که روز عید نوروز و اول بهار است، يك مرتبه این مطلب به ذهنم رسید که تا آخر زمستان زمین مرده بود و الآن زنده شده و به همین خاطر به همدیگر تبریک می‌گوییم.
حال شاید خدا می‌خواهد همین مطلب را بیان کند که بعد از مرگ، زندگی است و به همین خاطر در ابتدای این سوره از تعبیر «تبارک» استفاده کرده است. در واقع همانطور که ما در ابتدای بهار که زمان زنده شدن طبیعت است به یکدیگر تبریک می‌گوییم خداوند نیز به خاطر حیات‌بخشي پس از مرگ، خود را مبارک معرفی می‌کند.
پس این ایام مبارک است چون حیات پس از مرگ رخ داده است.
متأسفانه سيدي عمامه به سر گفته بود نوروز مخصوص گاو و خر است. این حرف‌ها واقعا اشتباه است. بارها در قرآن به زنده شدن زمین مرده اشاره شده است که نشان می‌دهد توجه به این امر مورد توصیه قرآن است و بايد به آن توجه نمود و از آن نتيجه گرفت.
بله خدا مرگ و زندگي را خلق کرد تا ما را بیازماید تا مشخص شود کدامیک از ما اعمالمان بهتر است. لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً
حال شایسته است پس از قرآن سراغ عترت برویم. در نامه 47 نهج البلاغه آمده است که حضرت علی(ص) پس از ضربت خوردن از ابن ملجم در توصیه‌ای فرمود:
تلاش کنید در اصلاح ذات البین و با یکدیگر خوب شوید چرا که من از جدتان شنیدم که می‌فرمود: اصلاح ذات البین از تمامی نمازها و روزه‌ها بهتر است.
طبق این فرمایش، بهترین کارها دیدار از یکدیگر و از بین بردن نزاع‌ها است. پس در این ایام به دیدن یکدیگر برویم و با کسی که با ما نزاع دارد آشتی کنیم.
متأسفانه باید گفته شود گرفتاری‌هایی که در این سال‌ها داشتیم و اینقدر فشار اقتصادی بر مردم وارد شده است به خاطر این بوده که با جهان دعوا داشته‌ایم.
مگر ما نمی‌گوییم قرآن و عترت؟ کتاب خدا می‌گوید بهترین اعمال را انجام دهید و حضرت علی(ع) می‌گوید بهترین اعمال اصلاح ذات البین است.
حال چرا باید به همۀ دنیا بد و بیراه بگوییم؟ با این روش، این همه مشکلات برای کشور ایجاد شده است.
واقعا چرا فکر می‌کنیم همۀ دنیا بد هستند و ما در ایران بهترین هستیم؟
پس جمع قرآن و عترت این است که بهترين اعمال که اصلاح ذات البین است را انجام دهیم و راهش ديد و بازديد و فراموش كردن كينه‌هاي گذشته است.
بله باید گذشته‌ها را کنار بگذاریم و با هم دوست شویم تا برکت خدا بر ما ببارد و شاد باشیم.
قصه‌ای خیالی نقل می‌کنند و می‌گویند: در بیابانی، آهوها آب نداشتند و آهویی را فرستادند تا برای نزول باران دعا کند. خدا به او گفت: چون گناه کرده‌اید باران نمی‌فرستم. آن آهو با خود گفت: چرا این خبر بد را به بقیه بگویم بلکه به آنها می‌گویم: خدا گفت: نگران نباشید و با این حرف بقیۀ آهوان خوشحال شدند و اتفاقا باران آمد.
سپس آن آهو به خدا گفت: مگر نگفتی باران نمی‌آید؟ پس چه شد که باران فرستادی؟ خدا گفت: وقتی من دیدم با خبر نزول باران بنده‌هایم خوشحال می‌شوند چرا باران نفرستم؟
حال ما که می‌توانیم نه با دروغ بلكه با راست دیگران را شاد کنیم چرا نکنیم؟ مسئولین می‌توانند یک ماه حقوقشان را به مردم بدهند. چرا ندهند؟ می‌توان اختلاف بین شیعه و سنی و مسلمان و غیر مسلمان را حل کرد. چرا نکنیم؟ همۀ اینها موجب رضایت خداست.
و اما اینکه می‌گویند عید نوروز عید زرتشتیان است اشتباه است. این عید طبق آنچه بیان شد تطبیق عملی آن چیزی است که اسلام گفته است. تطبيق عملي جمع قرآن و عترت با راه كار ارائه شده از سوي خردمندان فارسي زبان است. روح ادیان یک چیز است و نباید بین ادیان جدایی انداخت. توجه به زنده شدن زمین مرده و همچنین دید و بازدید همان بهترين اعمال و اصلاح ذات البین است كه دقیقا در اسلام آمده است. پس تعالیم زرتشت و اسلام در اين باب با هم اختلاف ندارند و عين يكديگرند.
امیدوارم سال جدید سال دوستی و کمک به یکدیگر و اتحاد باشد. احمد عابديني 1 /1 /1401

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.