کرامت انسان

کرامت انسان

به نام خداوند مهربان

سخنراني استاد عابديني به مناسبت ولادت امام حسن مجتبي (ع) در حسينيه اعظم نجف‌آباد

كرامت انسان

وقتي كه ديد انسان عوض شود آيات قرآن را هم طور ديگري معني و تفسير مي‌كند، تا قبل از اين كه فقيه عاليقدر مرحوم آيت الله العظمي منتظري در مورد كرامت انسان صحبت كند ما حوزويان همه چيز را براي مومنين و شيعيان مي‌دانستيم و حقي براي غير مؤمنين قايل نبوديم و مال آنان را براي خود مباح مي‌دانستيم و حتي كشتن آنان را جايز مي‌شمرديم، ولي فقيه عاليقدر با بيان آيه« و لقد كرمنا بني آدم … » و ساير ادله بيان كردند كه نه تنها شيعيان و مسلمانان، بلكه ديگران هم انسان هستند و اين آيه شامل تمام انسان‌ها مي‌شود. بنابراين همين‌طور كه غيبت شيعه حرام است، غيبت غير شيعه هم حرام است حتي اگر بي‌دين باشد.

اكنون نمونه هاي ديگر: شخصي نزد امام حسن(ع) آمد و نياز خود را با دو بيت شعر بيان كرد- اين قضيه را من ازمرحوم آيت الله شيخ عباس ايزدي اولين بار شنيدم.

لم يبق لي شئ يباع بدرهم

يكفيك منظر حالتي عن مخبري

الّا بقايا ماء وجه صنته

الّا يباع  و قد وجدتك مشتري .

يعني هيچ چيز ديگري برايم باقي نمانده كه بفروشم و همه را فروخته و خرج كرده‌ام و مقداري آبرو برايم باقي مانده كه مشتري پيدا نكرده‌ام ولي الآن ديده‌ام شما مشتري آن هستي و الآن مي‌خواهم آن را بفروشم.

معلوم است كسي كه با شعر نياز خود را بيان مي‌كند انسان فرهيخته‌اي است و دروغ نمي‌گويد. حضرت 400 دينار به او داد و جواب او را با شعر داد:

عاجلتنا فاصابك وابل برنا طلّا

و لو امهلتنا لم تمطري

فخذ القليل و كن كأنك

لم تبع ما صنته و كأننا لم‌نشتري

يعني خوب شد زود آمدي تا حال كه باران‌هاي دانه درشت ما تمام شده و تنها ريزها باقي مانده‌اند به تو برسد. اين كم را بگير و گمان كن كه اصلا چيزي نفروخته‌اي و ما هم چيزي نخريده‌ايم.

اين همان كرامت انسان است، شايد اين فرد اصلا شيعه هم نبوده است. يا قضيه‌ي آن فردي را كه طرفدار معاويه بود و براي حج به مكه رفت و بعد از آن به مدينه رفت، در مسجد النبي امام حسن(ع) را ديد و شروع كرد به فحاشي كردن به او، حضرت به او فرمود از لهجه‌ات معلوم است كه غريبي جايي براي خوابيدن داري، اگر جايي نداري به خانه‌ي ما بيا و مهمان من باش. اين همان كرامت انسان است.

متأسفانه امروزه دين ما كرامت انساني را فراموش كرده است ابتدا خلفاي بني اميه و بعد از آن هم بني عباس و بعد از آن خلفا و حاكمان ديگر طوري عمل كردند كه اصلا دين وارونه شده است دين اصلي اين است كه ارزش هر انساني حتي گناهكار و كافر بايد حفظ شود چون انسان است حال خطايي هم كرده است، بايد توجه داشته باشيم كه حتي انسان گناهكار هم مُكرَم است.

 به هر حال نبايد كرامت انساني زير سؤال برود.

متأسفانه ما امروزه طوري برخورد مي‌كنيم كه اگر كسي به ما مراجعه كرد همه چيز را راجع به او سؤال مي‌كنيم و آبروي او را مي‌بريم و كمكي هم به او نمي‌كنيم، ما كرامت انساني را فراموش كرده‌ايم، يا به درد دل ديگران گوش ندهيم يا اگر گوش كرديم كمكشان كنيم و طوري باشد كه آبروي فرد حفظ شود تا بتواند زندگي كند.

امام رضا(ع) در مدينه بود شخصي از خراسان براي زيارت به مكه رفته بود ولي اموالش را به سرقت برده بودند اين شخص به مدينه آمد و جريان را براي حضرت تعريف كرد آن حضرت هم بعد از اين كه سؤالات افراد را جواب داد داخل خانه شد و كيسه‌اي پول برداشت و بدون اين كه خارج شود از بالاي پرده صدا زد « اَينَ الخراساني» كجاست خراساني؟ كه آن فرد جواب داد و امام فرمود: اين پول را بگير و از اين جا برو، بعد از آن امام بين جمع برگشت، كه در اين هنگام شخصي از ايشان سؤال كرد چرا اين‌گونه برخورد كرديد؟ امام فرمودند نمي‌خواستم خجالت او را ببينم.

الآن ما مي‌بينيم مثلا كميته‌ي امداد وقتي كمكي به كساني مي‌كند آن را از تلويزيون پخش مي‌كند و آبروي آنها را مي‌برد.

بنابراين اگر ما به كرامت انساني نگاه كنيم ديدمان به همه چيز عوض مي‌شود، مثلا افرادي هستند كه دعا مي‌كنند خدايا غير مسلمانان و غير شيعه را نابود كن، بايد براي هدايت آنها دعا كرد. البته مي‌توان براي نابودي ظلم دعا كرد اما اين كه به همه‌ي ملت ها بد و بيراه بگوييم مقتضاي كرامت انساني نيست.

 در دين اسلام ائمه به ما ياد داده‌اند كه اگر دو گروه كافر با هم جنگ مي‌كنند نبايد به آنها اسلحه فروخت با اين كه كافر هستند و با مسلمانان مخالفند، اما ما نبايد به نابودي آنها كمك كنيم، البته مي‌توانيم زره و كلاه خود به آنان بفروشيم، يعني وسايلي كه با آن خود را حفظ كنند.

ما بايد ريشه ظلم و كفر و شرك را از بين ببريم نه اين كه ظالم و كافر و مشرك را نابود كنيم بلكه بايد آنان را  درست كنيم.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.