از عرش تا فرش

از عرش تا فرش

از عرش تا فرش

احمد عابدینی

در مسجد امام صادق(ع) كه در منطقه‌ی منارجنبان اصفهان واقع است هر شب بین نماز مغرب و عشا یك صفحه از قرآن قرائت می‌شود و سپس ترجمه‌ی آن خوانده می شود، شبی داستان دو پسران آدم خوانده شد كه با هم نزاعشان شد و یكی [قابیل] دیگری [هابیل] را كشت آن گاه متحیّر ماند كه با جسد برادرش چه كند تا این كه دید زاغی، چیزی را در زیر خاك پنهان می‌كردآنگاه به فكر افتاد كه آیا من از این كلاغ ناتوان ترم؟! پس جسد برادرش را زیر خاك پنهان نمود. ناگهان هنگام خواندن این قصه به یاد سخن استاد آیت‌الله جوادی آملی ـ مدظله العالی ـ افتادم كه می‌فرمود: «آدم معلم فرشتگان بود و فرزندش به واسطه‌ی‌ گناه در حدّی سقوط كرد كه شاگرد كلاغ شد».

به همین جهت پس از نماز برای مردم توضیح دادم كه گناه واقعاً در زندگی انسان تأثیر منفی می‌گذارد و از طرفی دوری از گناه باطن انسان را شكوفا می‌كند. در كتاب منیة المرید این شعر را آورده است كه:

شكوت الی وكیع سوء حفظی                   فارشدنی الی ترك المعاصی

فـقال اعـلم بانّ العلم فضل                   و فـضل الله لایؤتاه عاصی

به استادم «وكیع» از بدی حافظه‌ام شكایت كردم، او مرا به ترك گناهان ارشاد كرد

و گفت بدان كه علم، فضل و عنایت خداوند است و فضل خداوند بر گنهكار نمی‌رسد.

بله، علم در وجود انسان پاك، زایش دارد و افزوده می‌شود به گونه‌ای كه آدم(ع) و فرشتگان هر دو در پیشگاه خداوند تعلیم می‌بینند، ولی فرشته سرانجام می‌گوید: «لا علم لنا الاّ ما علّمتنا؛جز آنچه به ما تعلیم كرده‌ای علمی نداریم».(سوره بقره، آیه‌ی 32)

ولی علم آدم (ع) چنان جوشش می‌كند كه خداوند او را معلم فرشتگان قرار می‌دهد و می‌فرماید:«یا آدم انبئهم باسمائهم؛ای آدم! آنان را از حقیقت آگاه ساز»(سوره بقره، آیه‌ی 33)

ولی فرزند همین  آدم در اثر گناه آن قدر سقوط می‌كند كه نه تنها علمش زایش ندارد؛ بلكه كارهای عادی و روزمرّه را نیز فراموش می‌كند.

بنابراین نباید تعجب كرد كه چرا در گذشته‌های دور بوعلی سینا داشته‌ایم و در همین اواخر نیز فیلسوفان و مفسران گرانقدری چون شهید مطهری و علامه طباطبایی داشته‌ایم؛ ولی اكنون با چند صد برابر امكانات و یاری ریانه‌ها و… چنین افرادی نداریم؟!آیا بخاطر گناه و لقمه‌های شبه‌ناك نیست؟

ترور شخصیت‌ها كه گناهش كم از ترور شخص نیست1 در زمان ما رواج فراوانی دارد، غیبت و تهمت ذیل عنوان تحلیل سیاسی گناه متداول هر روز جامعه است.

روابط غیر سالم جوان در قالب كلاس گذاشتن برای یكدیگر و كم نیاوردن در برابر طرف مقابل گناه دیگری است كه متداول است.

ربا خواری و بهره‌بری از تورم لجام گسیخته در جهت پر كردن جیب خود از گناهان دیگر جامعه امروزی است.

با این اوصاف سخن از تولید علم و فن آوری ره‌آوردی جز شاگردی كلاغ شدن به همراه ندارد.

باید زمینه‌های گناه را از بین برد،مرزهای تقوا را در این زمینه‌ها مستحكم ساخت تا افزایش و جوشش علم شروع شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.نورالثقلین، ج 1، ص 619 و ص 620 .

برچسب ها


0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.