پاسخ به چند شبهه - وب سایت رسمی احمد عابدینی

پاسخ به چند شبهه

پاسخ به چند شبهه

متنی در فضای مجازی وجود دارد که در آن شبهاتی پیرامون حضرت علی(ع) مطرح شده است. به این متن توجه کنید:

علی ابن ابی طالب را بیشتر بشناسیم

🔻علی چهارمین خلیفه راشدین و اولین امام شیعیان و داماد و پسر عموی محمد و نیز از اولین کسانی است که به اسلام روی آورد.

به لیست زنان علی توجه فرمایید:

فاطمه زهرا

خوله بنت ایاس حنیفه

لیلی بنت مسعود نهشلیه

اسماء بنت عمیس

فاطمه بنت حزام مکناه به ام البنین

ام سعید بنت عروه بن مسعود ثقفی

امامه بنت ابو العاص بن ربی

از علی 34 فرزند بجا ماند.

فرزندان دختر علی : 16 نفر

فرزندان پسر علی : 18 نفر

 علی از توانگران و ثروتمندان :

 علی بعد از اسلام از توانگران و ثروتمندان معروف گردید. بطوریکه در شهر ینبع املاک و اراضی پر ارزش داشت و صاحب نخلستانی بود که سالانه چهل هزار دینار(معادل 160 کیلو طلا)در آمد داشت.

(تجارب السلف. صفحه 13)

ابن حزم در باره ثروت های علی(پارسا ترین شخصیت اسلامی) می نویسد:

کسی که اندک اطلاعی از اخبار و احادیث داشته باشد انکار نمی کند که علی از ثروتمند ترین افراد طایفه و قوم خویش درصدر اسلام بود و اراضی و املاک بسیار داشت.

(الفصل فی الملل و الا هواء و النحل . جلد 4 . صفحه 141)

نقش تاریخی علی در کشتارهای دسته جمعی:

علی درکشتار قبیله بنی قریظه :

 علی پس از پیروزی بر قبیله بنی قریظه تعداد 900 نفر از مردان قبیله را در مقابل گودالهایی که از پیش کنده بودند سر بریدند.

(تاریخ طبری. جلد 3 . صفحه 1088)

پیامبر بگفت تا در زمین گودالها بکندند و علی و” زبیر” در حضور پیامبر گردن انها را زدند. ( تاریخ طبری جلد ۳ صفحه 1093 )

 علی در کشتار خاندان ” ازد ” :

 علی و یارانش در یک روز تعداد 2500 نفر از خاندان ” ازد” را سر بریدند. بنحوی که کسی زنده نماند تا دیگری را دلداری دهد.

(مروج الذهب جلد اول صفحه729)

 علی در کشتار خوارج :

در نهم صفر سال 38 هجری در محلی واقع در دشت نهروان جنگ خونینی بین لشگریان علی و خوارج روی داد که در این جنگ در حدود 1800 نفر از خوارج بدست علی و یارانش بقتل رسیدند.

 علی در کشتار ایرانیان :

– شهر ری :

در زمان علی مردم ” ری ” در ایران سر به طغیان بر علیه اعراب مسلمان گذاشته و از پرداخت خراج به والیان اعراب خودداری کردند بطوریکه در خراج آن دیار کسری پدید آمد. علی ” ابو موسی ” را با لشکری فراوان به سرکوب شورش مردم ” ری ” در ایران فرستاد.

(فتوح البلدان.صفحه 150)

فارس و کرمان :

مردم فارس و کرمان نیز در ایران بر علیه اعراب مسلمان قیام کردند و عمال علی را از شهر بیرون کردند. علی برای خاموش کردن شورش مردم فارس و کرمان در ایران ” زیاد بن ابیه” را به سوی فارس و کرمان فرستاد. (جهت آشنایی با جنایات این سردار معروف ” زیاد بن ابیه” به کتاب مروج الذهب. جلد2. صفحه 29 مراجعه فرمایید)

شهر استخر :

در زمان علی نیز مردم استخر درایران باردیگر به علیه اعراب مسلمان سر به شورش گذاشتند و این بار” عبدالله ابن عباس” به فرمان  علی شورش توده های مردم استخر ایران را به خون فرو نشاند ۰ ( فارس نامه صفحه 136)

علی در نبرد ” لیله الحریر” :

 علی در نبردی بنام ” لیله الحریر” در حدود 500 تا 900 نفر را از دم تیغ گذراند.

(منتهی الا مال جلد1صفحه 153)

تعداد کسانی که در ان شب و روز علی به دست خود کشته بود 523 کس بود.

(مروج الذهب . جلد 1 . صفحه 746)

علی در کشتار” عبدالله خرمی و یارانش” :

زندگی تاریخی علی

عبدالله خرمی و 70 تن از یارانش از بیم جان به قلعه ای پناه برد.به دستور علی قلعه به آتش کشیده شد که در جریان آن تمامی این افراد در آتش سوختند بطوری که بوی گوشت بریان شده آنها آنچنان در هوا پخش شده بود که مردم را آزار می داد. (علی مرز نامتناهی . صفحه 199)

علی در کشتار کسانی که بعد از فوت محمد از دین اسلام برگشتند:

آنانکه دست رنگ کرده بودند و شادی و شعف در اثر در گذشت محمد نشان داده بودند  علی و خالد بن ولید همه را بکشتند و اجسادشان را در آتش سوزاندند.

(تاریخ طبری .جلد 4 . صفحات 1380.1464)

(تاریخ طبری .جلد 6.صفحات 2420.2265)

📌سری بعد کسی از علی تعریف کرد این متنو بکوب تو دهنش تا بفهمه تازی با ایرانی چه کرده و علی که بوده!

پاسخ: در مورد کشتارهایی که نقل شده است اولا من نرفتم مورد به مورد را ببينم. ثانيا باید توجه داشت که تاریخ مشکوک است و باید به دنبال متن ثابت رفت. قرآن را هر مسلمانی قبول دارد. به خصوص اینکه با پیدا شدن یک قرآن در یمن معلوم شد که واقعا قرآن تحریف نشده است. حال در سوره انسان آمده است ابرار که مصداق بارزش ائمۀ اطهار بوده‌اند به اسیر کمک می‌کردند و حق خود را به اسیر می‌داده‌اند. طبیعتا چنین افرادی که اینقدر با غیر مسلمانان مهربان هستند نمی‌توانند چنان کشتارهایی داشته باشند که نقل شده است.

یادمان نرود که اسیر، فرد غیر مسلمانی است که تا چند روز قبل قصد کشتن مسلمانان را داشته است. حال وقتی اسیر این‌گونه مورد مهربانی قرار می‌گیرد ما باید این را ملاک قرار دهیم.

و اما طبق آیه‌ای از سوره مجادله نیز تنها عامل به آیۀ نجوا حضرت علی(ع) بوده است که حاضر شد صدقه دهد تا بتواند با پیامبر(ص) خصوصی صحبت کند. حال چنین کسی چگونه می‌تواند مال‌پرست باشد.

همچنین مشهور بين شيعه و سني است که حضرت علی(ع) در رکوع به یک فقیر انگشتر داد. پس این فرد آنقدر مهربان است که حتی در حین نماز به فقیر کمک می‌کند. حال این فرد چگونه ممکن است آدم کش باشد؟

همچنین در زمان خلیفۀ دوم حضرت علی(ع) نزد خليفه می‌رفته و تا جایی که می‌شده جلو مجازات‌ها را می‌گرفته است و این‌گونه نبوده که نزد خلیفه برود و درخواست مجازات افراد را بکند.

حال کسی که چنین روحیه‌ای دارد چگونه ممکن است خشن معرفی شود؟

همچنین حضرت علی(ع) وقفیاتی دارد تا جایی که مرحوم آیت الله ایزدی می‌گفت احکام وقف را از وقفهاي حضرت علی(ع) می‌فهمیم. چنین کسی را نمی‌توان انسان خشن و دنیا پرست معرفی کرد.

پس باید دنبال مسلّمات بود نه دنبال تاریخ که غیر مسلم است و حب و بغض‌ها در آن دخالت دارد.

علاوه بر این ما افرادی را می‌بینیم که مسلمان نیستند ولی از حضرت علی(ع) تعریف می‌کنند مثل جرج جرداق مسیحی. این نیز قرینه‌ای است بر آنکه حضرت علی(ع) واقعا انسانی شایسته بوده است.

تازه در کشتارهای ایران، حضرت علی(ع) اصلا نقشی نداشته است. فتوحات در زمان عمر بوده است. اگر در تاریخ مطلبی آمده باشد باید با قرائن دیگر هماهنگ باشد. مثلا اگر می‌گویند حضرت علی(ع) لشگر فرستاد و تعداد زیادی را کشت چرا این مطلب نیامده که بعدا چه اتفاقی افتاد؟ زن و بچه‌های کشته شدگان چه شدند و …

این خبرها اصلا با دیگر قرائن هماهنگ نیست.

اینها پاسخ‌هایی کلی بود ولی می‌توان تك‌تك موارد را با جزئیات تحقيق كرد و بررسی‌هایی انجام داد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.