تفسیر آیه 95 سوره انعام در تاریخ 19 شهریور 1401

تفسیر آیه 95 سوره انعام در تاریخ 19 شهریور 1401

نکات درس تفسیر در تاریخ 19/6/1401

تفسیر آیه 95 سوره انعام

إِنَّ اللّٰهَ فٰالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوىٰ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذٰلِكُمُ اللّٰهُ فَأَنّٰى تُؤْفَكُونَ  ﴿الأنعام‏، 95﴾

بی‌تردید خدا شکافنده دانه و هسته است؛ زنده را از مرده بیرون می‌آورد، و بیرون آورنده مرده از زنده است؛ این است خدا، پس چگونه [از حق] برگردانده مي‌شويد؟

نکته 1: این آیه و آیات بعدی را معمولا جدای از آیات قبلی معنا می‌کنند که در واقع معرفی خدا به بیان دیگری است. این آیات چیزهایی که به چشم ما نمی‌آید و به آن بی‌توجه هستیم را مطرح می‌کند. اشاره به شکافتن دانه و هسته یکی از این موارد است که واقعا امری عجیب است. چیزهای صنعتی و ساخت بشر مثل تراشه‌های وسائل الکترونیکی اگر باقی بماند باز تولیدی ندارد و تازه چه بسا زنگ بزند و از بین برود اما حبّ و نوی که در این آیه به آنها اشاره شده است اگر در محیط خاصی قرار گیرد از آفات حفظ می‌شود و تازه باز تولید نیز دارد. حال در آیۀ مورد بحث باز تولیدی دانه و هسته مدّ نظر است. دانه و هسته با وجود سفتی ولی وقتی در یک محیط مرطوب قرار بگیرند شکافته می‌شوند و با وجود اینکه ساقه‌ای نازک دارند می‌توانند هستۀ سفت و زمين را بشکافند.

نکته 2: تعبیر يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ با جملۀ قبلی، مرتبط است به این صورت که با شکافته شدن حب و نوی، یک چیز زنده به نام نبات از چیزی مرده خارج می‌شود.

نکته 3: تعبیر ذٰلِكُمُ اللّٰهُ که در آن اسم اشارۀ دور بکار رفته است دلالت بر عظمت دارد و می‌رساند که خدا با انجام چنين كاري واقعا با عظمت است. دقت كنيد كه مصنوعات بشر مولّد و خود نگهدار نیستند ولی مصنوعات خدا، هم مولد هستند و هم خودنگهدار.

نكته 4: جالب است که بدانيم هر دانه‌ای بکاریم همان رشد می‌کند مثلا وقتی گندم بکاریم گندم بدست می‌آید و هیچ‌گاه از گندم، جو بدست نمی‌آید. پس آنچه از طرف خداست کاملاً منظم است و اگر کسی بگوید از گندم، جو بدست آمده حرفي ضد عقل زده است و متأسفانه چنین امور ضد عقلی در بین شیعه باب شده است که در نکتۀ بعدی به آن اشاره می‌کنم.

نکته 4: به نظر می‌رسد آیۀ مورد بحث می‌تواند با آیۀ قبلی نیز مرتبط باشد. آیۀ قبلی در مورد این بود که انسان‌ها در روز قیامت تنها می‌آیند همانطور که در ابتدای خلقت نیز تنها بودند. حال همین مطلب را می‌توان به غیر انسان تعمیم داد. خدا همه چیز را تنها خلق کرده است و مثلا حبه و دانه هریک جداگانه ریشه می‌کنند.

همچنین در آیۀ قبل از شفیعان خیالی صحبت شد که در روز قیامت حضوری ندارند. حال شايد آیۀ مورد بحث نیز با بحث شفاعت مرتبط باشد. شفاعت می‌تواند مثل نم یا خاك مناسب يا کود باشد تا موجب شود یک دانه حاصل بیشتری بدهد. این معقول و ممکن است ولی اگر گفته شود محیطی را کود دادیم و این موجب شد که از جو، گندم روييده شود چنین چیزی غیر عاقلانه و بلكه ضد عقل است.

حال به نظر مي‌رسد که عده‌ای عمامه‌دار را ساخته‌اند كه هر روز چیزی به ائمه شيعه نسبت ‌دهند که غیر عاقلانه است و مورد مضحكۀ خاص و عام است و از این طریق مي‌خواهند شیعه، بی‌عقل‌ترین انسان‌ها معرفی ‌شوند. مثلا می‌گویند ائمه از نطفه به دنیا نمی‌آیند. يا با عصا به درخت مي‌زنند و به جاي برگ طلا مي‌ريزد يا سنگريزه در دست امام طلا شد و امثال این حرف‌ها. و من تأسف می‌خورم که این گروه‌ها کاملاً آزاد هستند ولی جلو دیگران که حرف معقول می‌زنند را می‌گیرند. حرف معقول زدن ممنوع شده ولی حرف خرافی زدن آزاد است. نمی‌دانم چه خبر است؟

با توضیحاتی که داده شد روشن شد که اگر در جايي شفاعت ثابت شد شفاعت مثل محیط مناسب عمل مي‌كند که دانه را بهتر رشد می‌دهد ولی این‌گونه نیست که جو را گندم کند. پس اگر قرار باشد ائمه در جايي شفاعت بکنند کاری معقول می‌کنند نه غیر معقول.

واقعا معلوم نیست ما به چه سمتی پیش می‌رویم؟ چند سال پیش که مکه بودم گفتم که اگر می‌خواهید راهپیمایی مانور قدرت بگذارید در حج كه مال تمامي مسلمانان است یا در خود ایران بگذارید تا دست خودتان باشد که بتوانید کنترل کنید ولی گوش نکردند و مردم را به جایی بردند که آب و امکانات نیست و از امام معجزه مي‌خواهند و هزاران نفر در معرض نابودي هستند.

وقتی از قبل عراق گفته که امکانات نیست و هشدار داده‌اند چرا مسئولان توجه نکردند و مردم را به این سختی انداختند که عده‌ای گرما زده شده و به بیماری مبتلا شده‌اند؟

چرا در کشور به حرف عقلاء و نخبگان گوش نمی‌دهند و اهل خرافه و جاهلان میدان‌دار هستند؟

برخی عدالت را منکر هستند و برخی عقل را. با كساني كه عدالت را منكرند امكان گفتگو هست؛ ريرا عقل را قبول دارند. عقل، مشترک بین تمامي انسانهاست و متأسفانه امروزه عده‌ای می‌خواهند شیعه را غير عاقل جلوه دهند تا آنان را از انسانيت خارج کنند و تأسف‌بارتر اين است که خیلی‌ها در مقابله با چنین مسألۀ مهمي ساکت هستند.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.