متن جواب احمد عابدینی به نقد هاشمی همدانی

متن جواب احمد عابدینی به نقد هاشمی همدانی

[Forwarded from انصاف نیوز]
➖ (http://www.ensafnews.com/wp-content/uploads/2022/09/786059409809813.jpg) هیچ معصومی بر بی‌حجابی مجازاتی روا داشته است؟
/ متن جواب احمد عابدینی به نقد هاشمی همدانی /

جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای غلام عباس هاشمی همدانی زید عزه العالی

پس از سلام و تحیت و تشکر، نوشته حضرت عالی [لینک (http://www.ensafnews.com/361255/%D9%85%D9%86%D8%B9-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC/)] را خواندم و به ذهنم رسید برخی توضیحات را بدهم.

کلیپ پخش شده از بنده، الف: در اعتراض به حجاب و پوشش اجباری بود نه به اصل پوشش و حجاب.

ب: در اینکه آیه ۵۹ سوره احزاب پوشش را برای تمامی زنان قرار نداده است و حکم در این آیه محدود است به نساءالمؤمنین؛ یعنی زنان منتسب به مردان مؤمن. بنده مصداق «نساء المؤمنین» را همسران مردان مؤمن دانستم، حال اگر شما می‌خواهید دختران یا خواهران و مادران آنان را نیز اضافه کنید اولاً با قواعد اصولی که در حوزه خوانده‌ایم سازگاری ندارد زیرا در آیه مباهله با قرینه خارجی می‌فهمیم که «نساءنا» منظور حضرت زهرا (س) است و عمل فرعونیان برای ما روشن نیست که آیا تنها دختران را زنده می‌گذاشتند یا مطلق زنان را. و به هرحال بر فرض که نساء در آن موارد با قرینه عام باشد و شامل دختران و خواهران و مادران هم بشود ولی طبق آیه ۲۲۳ سوره بقره «نساءکم حرث لکم فأتوا حرثکم انی شئتم؛ زنانتان کشتزار شمایند و هر گونه که خواستید یر کشتزار خودتان وارد شوید» و آیه ۲ در سوره مجادله «الذین یظاهرون منکم من نسائهم؛ و کسانی از شما که زنانشان را ظِهار می‌کنند» و آیه ۳ همان سوره «والذین یظاهرون من نسائهم» و آیات فراوان طلاق و ایلاء و اعتکاف در مسجد و… منظور از «نساء» همسران است. پس «نساء» وقتی که قرینه‌ای نباشد استعمالش در غیر همسر مجمل است و نیاز به قرینه دارد و چون در آیهٔ مورد بحث قرینه‌ای وجود ندارد شمول «نساء المؤمنین» برای غیرِهمسرانِ مردانِ مؤمن مشکوک است و اصل، عدم آن است و شما باید برای شمولش دلیل بیاورید و تازه مساله اجتهادی می‌شود و در موارد اختلافیِ اینگونه‌ای هر خانمی از مجتهد خودش تقلید می‌کند و اینکه او به نظر خاصی پایبند باشد یا مُلزَم شود، نیازمند دلیل است. تازه این وظیفه زنان، اما وظیفه حکومت در این باره از کجا روشن می‌شود؟!

از همه این‌ها گذشته این آیات پس از جنگ احزاب نازل شده است و تا آن زمان زنان همان حجاب عرفی خود را داشتند و پس از نزول این آیه نیز زنان مشرک و زنان یهودی و کنیزان در جامعه بودند و مکلف به حجاب نبودند و حکومت نیز مکلف به حجاب‌دار کردن آنان نبود پس اینکه کسی بخواهد حجاب را الزام یا اجبار کند یا آن را به عفاف ربط دهد نیازمند دلیل است. عفاف را همه قبول داند ولی ملازمهٔ بین عفاف و حجاب و الزام به حجاب برای رسیدن به عفاف نیازمند دلیل است.

نکته دوم. بنده به طور مطلق حجاب را کم اهمیت ندانستم بلکه در مقایسه با عدالت و نماز و زکات آن را کم اهمیت‌تر دانستم. آیا شما منکر این هستید؟ آیا آیات «ان الله یأمر بالعدل»، «اعدلوا هو اقرب للتقوی» و نظایر آن در ذهن شریفتان نیست؟ آیا آیه ۲۵ سوره حدید هدف از فرستادن تمامی رسولان و دلیل‌های روشن و کتاب و میزان را قیام به قسط ندانسته است؟ آیا تعداد «اقیموا الصلاه» ها بیشتر از آیات حجاب نیست؟ آیا قرآن خبر ازجهنمی بودن بی‌نمازها نداده است؟ آیا برای اقامه نماز نیاز نیست که رانت‌ها و پارتی‌بازی‌ها از جامعه رخت بربندد تا نماز اقامه شود؟! آیا میان خواندن نماز و اقامهٔ آن تفاوت نیست؟ آیا برای اقامهٔ نماز نباید شبهات جوانان پاسخ داده شود؟ آیا بزرگترین شبهه جوانان بی‌عدالتی و چند شغله بودن برخی و بی‌کار بودن برخی و پرخوری برخی و گرسنگی برخی دیگر نیست؟

بنده خواستم بگویم نیرو و فکر و امکانات را در راه عدالت بسیج کنید خود به خود حجاب و پوشش در بیشتر سطوح جامعه حل می‌شود.

ادامه‌ی متن را در لینک بخوانید:
http://www.ensafnews.com/368181
@ensafnews

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.