سبد خرید شما خالی است.
سبد خرید شما خالی است.
برای شنیدن فایل صوتی تفسیر سوره بقره مربوط به آیه 15 این سوره وارد لینک زیر شوید:
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
(ممکن است برای ورود به این لینک قدری منتظر بمانید. سعی کنید فیلترشکن خود را خاموش کنید)
متن پیاده شدۀ این جلسه
نکات درس تفسیر – آیه 15 سوره بقره(نوشته شده توسط یکی از شاگردان استاد عابدینی)
اَللّٰهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيٰانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿البقرة، 15﴾
خدا آنان را مسخره میکند، و آنان را در سرکشی وتجاوزشان مهلت میدهد [تا در گمراهیشان] سرگردان وحیران بمانند.
نکته 1: توضیح دادیم که نمیتوان تعبیر اَللّٰهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ را فقط مربوط به آخرت دانست چون مؤمنان در خود دنیا میترسیدند و با خود میگفتند در مقابل این دسته از منافقان چکار کنیم؟ پس باید این جمله به گونهای معنا شود که یاری خدا نسبت به مؤمنان از آن بدست آید.
به نظر میرسد که باید نحوۀ استهزاء را فهمید و میتوان گفت جملۀ وَ يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيٰانِهِمْ يَعْمَهُونَ توضیح استهزاء است.
خداوند میخواهد بگوید ای مؤمنان، از منافقان نترسید چون آنها هدفی ندارند و حیران هستند. در واقع خداوند آنها را به «عمه» مبتلا میکند و در نتیجه کاری را پیش نمیبرند. پس نباید از آنها ترسید.
از آیات مختلف قرآن استفاده میشود کسی که به «عمه» مبتلا شود کاری از پیش نمیبرد. خوب است چند مثال در این زمینه بزنم:
وقتی حضرت علی(ع) در شب هجرت بجای پیامبر(ص) خوابید که ایشان بتواند از مکه خارج شود مشرکان به خانه ریختند و حضرت را بجای پیامبر(ص) یافتند ولی اصلا به فکرشان نرسید که حضرت علی(ع) را بکشند. این همان کوردلی است که نمیفهمند چکار کنند.
یا مثلا وقتی پیامبر(ص) در راه فرار به مدینه به غاری پناه برد مشرکان تا دم غار آمدند و وقتی تار عنکبوت را دیدند رها کردند و رفتند و اصلا به ذهنشان نیامد داخل غار را نگاهی بیندازند.
این همان «عمه» است که منافقان نیز به آن مبتلا هستند.
نکته 2: دقت کنید که مکر خدا با مکر ما فرق دارد. توضیح اینکه چون اسباب و علل امور در دست ما نیست مجبور میشویم با دروغگویی پیش برویم ولی خدا که علل و اسباب در دست اوست و با همانها، کارش را پیش میبرد این مشکلی ندارد. همچنین اگر استهزاء بد است به خاطر این است که کار حرام دیگر مثل دروغ یا تصرف در مال دیگران یا بزرگ نمایی یا چیزی امثال آن در کنارش است ولی اگر کار حرامی در آن نباشد اشکالی ندارد و استهزاء خدا از این نوع است.