سخنرانی محرم در شب تاسوعا

سخنرانی محرم در شب تاسوعا

برای شنیدن فایل صوتی سخنرانی استاد احمد عابدینی در شب تاسوعای 1440 هجری قمری وارد لینک زیر شوید:

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

لینک این سخنرانی

(ممکن است برای باز شدن این لینک قدری منتظر بمانید. سعی کنید فیلترشکن خود را خاموش کنید)

متن پیاده شدۀ این سخنرانی

سخنرانی ماه محرم در شب تاسوعای1440 قمری

خوب است در این شب وقایع حادثۀ عاشورا را از کتب معتبر بخوانید تا با واقعیت‌ها آشنا شوید. متأسفانه شخصی به نام ملا حسین کاشفی اولین کسی بوده که کتاب روضه به فارسی نوشته و مسائل دروغ و اشتباه را در کتابش آورده و نهضت امام حسین(ع) با کتاب او به انحراف رفته است.

متأسفانه وقتی می‌خواهیم این راه کج را درست کنیم عده‌ای عصبانی شده و مشکل درست می‌شود و عده‌ای فکر می‌کنند ما با امام حسین(ع) مخالفیم در حالی که اصلا چنین نیست.

به هر حال من سعی کرده‌ام با نوشتن کتاب «زوایای ناپیدای نهضت امام حسین(ع)» در حدّ خودم سعی کرده باشم قدری از تحریفات را از بین ببرم و نهضت امام حسین(ع) را عاقلانه و عادلانه و اخلاقی نشان دهم.

و اما در ادامه به برخی از سؤالات شما پاسخ می‌دهم:

سؤال 1: چرا خداوند برای معرفی بهشت از جوی آب و درخت و حوری استفاده کرده است؟

جواب: ما در دنیا نمی‌توانیم نعمت‌های بهشتی را بفهمیم و واقعیت بهشت را نمی‌دانیم. پس خداوند بهشت را طبق فهم ما بیان کرده است. علاوه بر این در سوره ق آمده است:

لَهُمْ مٰا يَشٰاؤُنَ فِيهٰا وَ لَدَيْنٰا مَزِيدٌ  ﴿ق‏، 35﴾

در آنجا هرچه بخواهند برای آنان فراهم است، و نزد ما [نعمت‌های] بیشتری است.

پس بهشتیان در بهشت هر چیزی بخواهند هست.

سؤال 2: در مورد تصوف و صوفیه توضیح دهید.

جواب: من در مورد تقسیم‌بندی‌های فرقه‌ای که در جهان هست اطلاعی ندارم ولی آنچه می‌دانم این است که برخی افراد از طریق علم و دانش به حق می‌رسند ولی برخی حق را می‌یابند. عارف کسی است که به مقامی می‌رسد که حق را می‌یابد.

در قرآن آمده است که عده‌ای علم الیقین دارند و عده‌ای عین الیقین و عین الیقین به معنای یافتن حقیقت است و امامان کسانی هستند که حقیقت را می‌یابند.

اصحاب امام حسین(ع) کسانی بودند که به این مرحله رسیده بودند و به همین خاطر سختی‌های حادثۀ عاشورا را تحمل کردند.

البته چنین علومی نصیب هر کسی نمی‌شود و اگر هم نصیب کسی شد به دیگران نمی‌گوید. پس کسانی که امروزه خود را به عنوان عارف معرفی می‌کنند احتمال بدهید که تقلبی باشد.

سؤال 3: گروهی هستند که از خدا حاجت می‌خواهند ولی وقتی به حاجت نمی‌رسند خدا را منکر می‌شوند. به این افراد چه باید بگوییم؟

جواب: نباید برای رسیدن به حاجت عجله کرد. کسی که بچه بخواهد برای بدست آوردن بچه مقدماتی لازم دارد از جمله ازدواج، آمیزش جنسی و بقیۀ شرائط تا پس از نه ماه بچه به دنیا بیاید.

حال بقیۀ حاجت‌ها هم همین‌گونه است. کارهای جهان از روی تدریج است و خدا یک دفعه و بدون مقدمه به کسی حاجت نمی‌دهد. بگذریم که ممکن است برخی از درخواست‌های ما در واقع به مصلحت ما نباشد.

سؤال 4: چرا در سورۀ الرحمن، خداوند تعلیم را بر خلقت مقدم شمرده است؟

جواب: برای جواب این سؤال می‌توانید به کتاب «عروس قرآن» که تفسیر سوره الرحمن از قلم بندۀ حقیر است مراجعه نمایید.

و اما به حکمت شماره 5 اشاره کنیم:

وَ قَالَ (علیه السلام): صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ.
وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً [الْمُسَالَمَةُ خَبْءُ الْعُيُوبِ] الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ.

ترجمه: «سينه عاقل مخزن راز اوست، گشاده رويى دام محبت، و تحمل آزار ديگران پوشاننده عيوب انسان است. و روايت شده از آن حضرت كه در زمينه فقره اخير چنين فرموده: صلح و مسالمت پوشش عيبهاست. و خشمگين بر آدم از خود راضى بسيار است.»

در جملۀ اول این حکمت از سِرّ صحبت شده که در سینۀ عاقل است و الا اگر از دو لب خارج شود دیگر از حالت سرّ خارج می‌شود.

و اما جملۀ دوم این حکمت می‌گوید چهرۀ شاد عامل ایجاد دوستی است. پس اگر نمی‌توانیم با دیگران دوست شویم چه بسا به خاطر اخلاق و رفتارمان است.

و جملۀ سوم می‌گوید کسی که تحملش زیاد است این تحمل مثل قبری است که عیوب انسان را می‌پوشاند.

جملۀ بعدی یکی دیگر از پوشانندگان عیوب را می‌گوید و آن مسالمت است یعنی اهل صلح و سازش باشیم.

جملۀ آخر نیز می‌گوید انسان از خود راضی موجب می‌شود که دیگران بر او خشم بگیرند. این همان دیکتاتور است که فکر می‌کند فقط خودش درست می‌گوید. حال دیکتاتور یا در کشور است یا در اداره و یا در خانواده.

و اما در آخر می‌خواهم مطلب خیلی مهمی برای شما بگویم و آن اینکه امامان ما بر روی وفای به عهد و پیمان خیلی حساس بودند تا جایی که امام حسین(ع) تا زمان مرگ معاویه بر همان پیمان صلحی که در زمان برادرش بسته شده بود باقی ماند.

حال از همین‌جا می‌خواهم این را بگویم که ما و ارگان‌های مختلف کشور قراردادی بین خودمان به نام قانون اساسی نوشته‌ایم که باید به آن عمل کنیم.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات