هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
برای شنیدن فایل صوتی تفسیر آیه 23 سوره بقره(6) وارد لینک زیر شوید:
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
(ممکن است برای ورود به این لینک قدری منتظر بمانید. سعی کنید فیلترشکن خود را خاموش کنید)
متن پیاده شدۀ این جلسه
نکات درس تفسیر – آیه 23 سوره بقره(6)(نوشته شده توسط یکی از شاگردان استاد عابدینی)
وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمّٰا نَزَّلْنٰا عَلىٰ عَبْدِنٰا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَدٰاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللّٰهِ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ ﴿البقرة، 23﴾
و اگر در آنچه ما بر بنده خود محمّد (صلی الله علیه وآله) نازل کردهایم، شک دارید [که وحی الهی است یا ساخته بشر] پس سورهای مانند آن رابیاورید، و [برای این کار] غیر از خدا، شاهدان و گواهان خود را [از فُصحا و بُلغای بزرگ عرب به یاری] فرا خوانید، اگر راستگویید.
نکته 1: مفسران شهداء را به معنای گواه نمیگیرند بلکه به معنای انصار و یاران میگیرند ولی به نظر بنده این حرف صحیح نیست چرا که شهداء را به معنای انصار گرفتن مجاز است و تا حقیقت ممکن است نباید سراغ مجاز رفت. بله مفسران که واژۀ شهداء را به معنای مجازی میگیرند میگویند این بدین خاطر است که حقیقت در اینجا ممکن نیست و به همین خاطر معنای مجازی آن گرفته میشود ولی به نظر بنده در اینجا میتوان معنای حقیقی را گرفت و نیازی نیست معنای مجازی گرفته شود.
توضیح اینکه در اینجا نه کافر بودن مانع شهادت حق است و نه مسلمان بودن. انسان حیثیتهای مختلف دارد. یک حیثیتش مربوط به کفر و ایمان است ولی حیثیت عاطفی، علمی، عقلی و وجدانی نیز دارد. حال ممکن است یک دانشمند کافر از حیث علمی و عقلی بتواند شاهد شود که آیا فلان متن مثل قرآن هست یا نه؟ مثل فصحاء عرب در صدر اسلام که با وجود کفر، اعلام میکردند که قرآن نسبت به معلقات سبع فصیحتر است. از آن طرف ممکن است شخصی مسلمان باشد ولی اگر مشاهده کرد که متنی بهتر از قرآن است آن را اعلام کند. بسیاری از مسلمانان هستند که برخی از قوانین دین اسلام که به نظر خودشان عقلی نیست را نمیپذیرند. حال همینها اگر بفهمند متنی بهتر از قرآن است شهادت خواهند داد.
میتوان در این زمینه مسابقات فوتبال را مثال زد که حتی اگر داور میل به یک طرف داشته باشد ولی آنقدر دوربین هست که او نمیتواند خلاف عدالت رفتار کند به خصوص اینکه داوران دیگری هستند که با این دوربینها میتوانند اشتباهات او را بگیرند.
حال نسبت به قرآن نیز ممکن است عدهای کافر باشند ولی لزوما نمیتوانند خلاف عدالت نظر بدهند همانطور که در خود عرب کسانی بودند که با وجود اینکه اسلام نیاوردند ولی به اعجاز قرآن اقرار کردند.
نکته 2: در رابطۀ با تعبیر مِنْ دُونِ اللّٰهِ این سؤال مطرح است که اصلا خدا به عنوان شاهد ممکن نیست آورده شود. حال وقتی خداوند را اصلا نمیتوان به عنوان شاهد آورد پس چرا در اینجا گفته شده است که خدا را به عنوان شاهد نیاورید؟
در رابطۀ با این سؤال، مفسران جواب خاصی ندادهاند. به نظر من استثناء شدن خدا برای رساندن این مطلب است که شما میتوانید هر گونه شاهدی در هر قشری حتی در بین ملائکه و انبیاء به عنوان شاهد بیاورید. پس استثناء شدن خدا برای تصریح بیشتر به آن طرف استثناء است که شما غیر از خدا هر کس را خواستید به عنوان شاهد بیاورید حتی انبیاء. پس الله داخل مستثنی منه نیست بلکه برای تصریح بیشتر به مستثنی منه است.