سبد خرید شما خالی است.
سبد خرید شما خالی است.
موکبهای مسیر کربلا
در این نوشته پیرامون موکبهایی که در مسیر کربلا برای زائران امام حسین(ع) زده میشود مطالبی را بیان کردهام. خوشحال میشوم که این نوشته را با دقت مطالعه کنید و نظر خود را برای بنده ارسال نمایید.
رفتن به کربلا مستحب است و حرفی در آن نیست ولی در مورد موکبهایی که در مسیر کربلا زده میشود باید توجه شود موکبهایی که توسط كشورهاي ديگر زده ميشود خوردن غذا از آنها اشكالي ندارد، همچنين موكبهايي كه از طرف حکومت ايران مثل سپاه پاسداران زده شده را شاید بتوان به گونهای تصحیح کرد و با وجود برخی شبهات چنین گفت که چون اختیار منابع آنها در اختیار امام المسلمین است چه بسا اشکالی نداشته باشد ولی برای موکبهایی که شهرداریها در مسیر کربلا میزنند نمیتوان هيچ توجیه شرعی آورد چون موکبهای مربوط به شهرداری از بیت المال مسلمین شهر خاصی است که مردم آن شهر، عوارض و مالیات و جریمه دادهاند و هدف این بوده که آن را برای همان شهر خرج کنند نه برای بیرون شهر و نه برای مکانی دیگر. پس بیت المال این گروه را نمیتوان جای دیگر برد.
جالب است بدانید که فقهاء گفتهاند چیزی که مربوط به یک مسجد است را نمیتوان به مسجد دیگر برد. حتی برخی سختگیری بیشتری کردهاند و گفتهاند اگر در مسجدی وضوء گرفته شد نمیتوان در مسجد دیگری با آن وضوء نماز خواند الا اینکه در مسجد اول دو رکعت نماز خوانده شود. حال وقتی در این موارد چنین سختگیری میشود عجیب است که در بحث اربعین، شهرداریهاي شهرهای مختلف با پول مردم آن شهرها در مسیر کربلا موکب میزنند ولی با کدام دلیل شرعی معلوم نيست.
برخی برای توجیه این کار گفتهاند شهرداری هر شهر برای کارهای فرهنگی بودجهای تصویب میکند و این موکبها مربوط به پولهای کارهای فرهنگی است.
جواب من به این حرف این است که بودجۀ فرهنگی مربوط به همان شهر است و نمیتوان در شهر دیگری خرج کرد و حتی شورای شهر نیز نمیتواند چنین مجوزی دهد. به هر حال بردن بودجۀ یک شهر و خرج کردن آن در شهر دیگر حرام است.
بد نیست با آیهای قرآنی بحث را ادامه دهم. قرآن از یهودیان صحبت کرده است تا ما عبرت بگیریم. در آیه 75 سوره آل عمران آمده است:
وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتٰابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطٰارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينٰارٍ لاٰ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاّٰ مٰا دُمْتَ عَلَيْهِ قٰائِماً ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قٰالُوا لَيْسَ عَلَيْنٰا فِي اَلْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللّٰهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ ﴿آلعمران، 75﴾
و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمیگرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمیگرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] میدانند بر خدا دروغ میبندند.
این آیه مثالی برای ماست تا شورای شهر و شهردار بفهمند پول مردم نزد آنها امانت است و نباید در مورد این امانت خیانت کنند و الا مصداقی از این آیه خواهند شد.
به نظر بنده، هم دادن این پول برای ساخت موکب در مسیر کربلا حرام است و هم کسی که در آن موکب غذا میخورد مرتکب حرام شده است چون اولا سفر مستحب است وثانیا میتوان به موکبهای مردمی رفت. پس این مورد دو طرفش حرام است بر خلاف برخی کارها که تنها یک طرفش حرام است مثل ربا که اگر کسی مجبور به ربا دادن باشد بر او حرام نیست و تنها بر ربا دهنده حرام است.
حال وقتی در مورد بحث، دو طرفش حرام است در نتیجه گناه بالاتری است. پس تا اربعین سال آینده باید به گوش همه رساند که مال مردم يك شهر را به هيچنحوي نمیتوان برد و در مسیر کربلا موکب زد.
این شوراها باید کاری بکنند که به مردم سود برسانند نه اینکه بدون اجازه، پول مردم را در مصارفی که مردم نمیدانند و راضی نیستند خرج کنند.
بله میتوان اعلام کرد که هرکسی میخواهد میتواند برای ساخت موکب کمک کند و هرکسی خواست با رضایت کمک کند نه اینکه مردم با این همه مشکلات موجود در شهر، به شهرداری پول بدهند و پولشان صرف ساخت موکب شود.