هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
اخلاق پیامبر(ص) و مشورت با خطاکاران
در این نوشته بحثی پیرامون اخلاق پیامبر(ص) و مشورت ایشان با خطاکاران بر طبق آیهای از قرآن را مطرح کردهام. خوشحال میشوم که این نوشته را با دقت مطالعه کنید و نظر خود را برای بنده ارسال نمایید.
در آیه 159 سوره آل عمران در مورد پیامبر(ص) آمده است:
فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شٰاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذٰا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴿آلعمران، 159﴾
[ای پیامبر!] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده میشدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه، و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل کنندگان را دوست دارد.
این آیه پس از جنگ احد نازل شده است و در این جنگ چند گروه تخلف کردند. در اول جنگ حدود 300 نفر برگشتند. پس از آن حدود 50 نفر گردنۀ کوه را رها کرده و به دنبال غنیمت رفتند و همین موجب شد دشمنان از پشت به مسلمانان حمله کنند. وقتی حمله شد گروهی از مسلمانان فرار کردند و پیامبر(ص) را تنها گذاشتند تا جایی که حتی برخی از آنها دو روز بعد به مدینه برگشتند.
اینها همه تخلف کردند ولی خدا به پیامبرش میگوید همۀ این گروهها را ببخش و برای آنها از خدا استغفار بطلب و در کارها با آنها مشورت کن.
اسلام واقعی این است. پس اینکه برای مجلس شورا در کشور ما آنقدر فیلتر میگذارند که افراد خاصی به آن راه پیدا میکنند چنین کاری قرآنی نیست و مخالف آیۀ مورد بحث است. وقتی قرآن میگوید با خطاکاران مشورت کن پس اینکه تنها عدۀ خاصی كه خالص هستند به مجلس شورا راه پیدا کنند صحیح نیست. قرآن میخواهد در امور مربوط به مردم همۀ مردم بتوانند نظر بدهند ولی ما تنها افراد خاصی را برای نظر دهی وارد مجلس میکنیم. از اینجا میفهمیم این مجلس هر چه که باشد شورای قرآنی و اسلامی نیست چرا که در شورای اسلامی همه باید باشند و بتوانند نظر دهند و حتی مخالفان نیز بتوانند انتقاد کنند.
دقت کنید گفته شده که کلمۀ مشورت در لغت از «شار العسل» گرفته شده که به معنای بدست آوردن عسل ناب از موم است. (لسان العرب،ج4، ص434)
پس مشورت یعنی بدست آوردن نظر خالص. بنابراین اگر میخواهیم بهترین نظر را بدست آوریم ضروری است که با همۀ فکرها مشورت کنیم.
پیامبر(ص) قرار نیست تنها با حضرت علی(ع) مشورت کند بلکه باید با مخالفان مشورت کند.
و اما جالب است که در آیۀ مورد بحث در تعبیر فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اللّٰهِ از «مای زائده» و «تنوین تعظیم» و «مِن» استفاده شده تا این نکته را برساند که رحمت کوچکی از خدا به پیامبر(ص) رسید و همین موجب مهربانی بیش از حدّ پیامبر(ص) شد. پس شما ببینید رحمت خدا چقدر گسترده است و خدا چقدر مهربان است. پس اگر میبینیم دنیا پر از مشکلات است به خاطر نقشهکشی گروهی ستمگر و جاهل بودن گروه دیگر است و ربطی به خدا و اسلام ندارد. دشمنان زیرک و دوستان نادان یا به عبارت دیگر دشمنان خائن و دوستان جاهل موجب ایجاد مشکل شدهاند.
من از همگی خواهش میکنم که اگر مشاهده میکنید در کشور ما کارهای غیر عاقلانه انجام میشود با اسلام بد نشوید بلکه با خوانشی از اسلام بد شوید که اشتباه است و خلاف مبانی قرآنی است. پس بدی مسلمانان و حاکمان آنها را به حساب اسلام نگذاریم و اسلامستیز و اسلامگریز نشویم.
اینکه اسلام بد معرفی شده بزرگترین مصیبت است و همین موجب شده که به بزرگان دین مثل پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام نیز –خداي ناكرده- توهین شود.
باید همگی به خصوص ما روحانیون اعتراف کنیم اسلامی که ما به جامعه معرفی کردهایم اسلام رسول الله(ص) نیست. طبق آیات سوره مجادله یک زن با پیامبر(ص) مجادله میکرده است. حال اگر جامعۀ ما اینگونه نیست نباید آن را به اسلام نسبت دهیم.
همچنین قرآن بحث عدالت را بارها مطرح کرده و مثلا فرموده است:
يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّٰامِينَ لِلّٰهِ شُهَدٰاءَ بِالْقِسْطِ وَ لاٰ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلىٰ أَلاّٰ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوىٰ وَ اتَّقُوا اللّٰهَ إِنَّ اللّٰهَ خَبِيرٌ بِمٰا تَعْمَلُونَ ﴿المائدة، 8﴾
ای مسلمانان! همواره [در همۀ امور] قیام کنندۀ برای خدا و گواهان به عدل و داد باشید. و نباید دشمنی با گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نورزید؛ عدالت کنید که آن به پرهیزکاری نزدیکتر است. و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا به آنچه انجام میدهید آگاه است.
پس اسلام هیچگونه ظلمی را قبول ندارد حتی نسبت به دشمنان.
امیدوارم همگی با اسلام واقعی آشنا شویم و چهرۀ صحیح آن را به بشریت نمایش دهیم.