آیا از قرآن بدست می‌آید که پسر نوح زنا زاده بوده است؟

آیا از قرآن بدست می‌آید که پسر نوح زنا زاده بوده است؟

پاسخ داده شد
-1
0

خداوند در رابطۀ با پسر نوح به نوح گفت: قَالَ يَنُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيرُ صَالِحٍ(هود-46 ) گفت: اى نوح، او از خاندان تو نيست، او عملى است ناصالح.
آیا می توان گفت مراد از عمل ناصالح این است که آن پسر، زنا زاده است و اصلاً پسر تو نیست؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

برخی خواسته‌اند چنین چیزی بگویند ولی معمولاً مفسرین این تفسیر را قبول ندارند. در تفسیر المیزان آمده است: مفسرين در تفسير اين آيه معانى ديگرى آورده‏اند، كه از جمله گفته‏اند: آن پسرى كه از سوار شدن بر كشتى تخلف كرد پسر واقعى نوح نبوده، بلكه در بستر زناشويى او متولد شده بود، و نوح خيال مى‏كرد او واقعا پسر خودش است، و خبر نداشته كه همسرش به ناموس وى خيانت كرده- و از مردى بيگانه باردار شده- خداى تعالى در جمله” إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ” آن جناب را متوجه به حقيقت امر نموده است. و اين تفسير به” حسن” و” مجاهد” نسبت داده شده.
در ادامه مفسر تفسير الميزان مى گويد: اين حرف درست نيست، زيرا اولا نسبت ننگ به ساحت مقدس انبياء دادن امرى است كه ذوق آشناى با كلام خداى تعالى آن را نمى‏پسندد، بلكه اينگونه امور را از ساحت مقدس انبياء دفع مى‏كند، و آن حضرات را منزه از امثال اين اباطيل مى‏داند. و ثانيا اين مطلبى است كه لفظ آيه بطور صريح بر آن دلالت ندارد و حتى ظهورى هم در آن ندارد، زيرا ما در اين قسمت از داستان نوح (ع) جز اين جمله كه مى‏فرمايد:” إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ” چيز ديگرى نداريم، و اين عبارت هيچ ظهورى در آن جسارتى كه مفسرين نامبرده كرده‏اند ندارد، و اگر در آيه” امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما” «تحريم-10» نسبت خيانت به همسر نوح و همسر لوط داده، بيش از اين ظهور ندارد كه آن دو زن با دشمنان شوهر خود دوستى مى‏كرده‏اند، و اسرار شوهر خود را مخفيانه در اختيار دشمنان مى‏گذاشته و آنان را بر عليه همسران خود مى‏شورانيدند.(تفسیر المیزان)
علاوه بر اینها وقتی خدا برای اثبات زنا شرائط سختی را قرار داده است هیچ گاه خودش نمی‌آید بدون وجود آن شرائط به کسی نسبت زنا دهد.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.