آیا پیامبر(ص) سنگسار کرده و دست قطع کرده است؟

آیا پیامبر(ص) سنگسار کرده و دست قطع کرده است؟

پاسخ داده شد
0
0

اگر ممکن است پیرامون خطبه 127 نهج البلاغه توضیح دهید. طبق این خطبه پیامبر(ص) خودش سنگسار کرده و دست دزد را قطع کرده است. نظر شما در این باره چیست؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

خطبه 127 در مورد خوارج است که آنها می‌گفتند هر کس گناه کبیره کرد از دین خارج است و حضرت علی(ع) می‌خواهد در جواب آنها بگوید این گونه نیست و شاهدش رفتار پیامبر(ص) است که اگر چه زانی را سنگسار کرد و دست دزد را قطع کرد و قاتل را قصاص كرد، ولی این مجرمان را مسلمان می‌دانست.
حال آیا پیامبر(ص) خودش این کارها را می‌کرده یا اینکه فقط دستور می‌داده و دیگران انجام می‌دادند؟
در این زمینه باید توجه شود که مراد از سنگسار در زمان پیامبر(ص) قضیۀ ماعز بن مالک است که وقتی جزئیات داستان را ببینیم متوجه می‌شویم که قصه از چه قرار بوده است.
بر طبق این داستان ماعز زنا كرد و فردي او را تحريك كرد كه اگر نزد پيامبر رود و بر گناه خود اعتراف كند در باره‌اش آيه نازل مي‌شود. وقتی ماعز اقرار به زنا کرد و پيامبر رو بر گرداند او باز اقرار كرد و… پیامبر(ص) حکم به سنگسار او كرد. و از مجموع قرائن استفاده می‌شود که فرمود: علی(ع) را برای اجرای حکم با خود ببرید ولی آنان خودشان اقدام كردندو علي (ع) را نبردند و وقتی ماعز را مقداري سنگسار کردند و او ديد آیه‌ای در شأنش نازل نشد فرار کرد. اجراء کنندگان حکم دنبالش کردند و او را سنگ زدند تا کشته شد و بعد که نزد پیامبر(ص) آمدند گفت: وقتي فرار كرد نبايد تعقيبش مي‌كرديد و اگر علی(ع) را برده بودید به خطا نمی‌رفتید و پیامبر(ص) دیه‌اش را از بیت المال پرداخت کرد. پس حكم به سنگسار نمودن او راهي بود كه او دست از اقرارهاي مكرر بردارد و برود و براي لزوم كشتنش نبود. كشتن فردي به خاطر اينكه قتلي انجام داده حكمش به دست پيامبر است و اجرايش به عهدۀ خانوادۀ مقتول.
پس پیامبر(ص) خودش هیچ‌یک از حدود را اجراء نکرده است و اجراء کنندگان افراد دیگری بوده‌اند.
جالب است که طبق روایات وارد شده، در زمان امام جواد(ع) فردي به سرقت اعتراف كرد و تقاضاي اجراي حد بر خودش كرد و قرار شد دست شخصی را به عنوان سارق قطع کنند و بین علماء اختلاف شد که دست از کجا قطع شود. علماي اهل سنت از كتف از بازو و از مچ را پيشنهاد كردند. وقتی از امام جواد(ع) در این زمینه سؤال شد ایشان با استناد به آیۀ وَ أَنَّ اَلْمَسٰاجِدَ لِلّٰهِ فَلاٰ تَدْعُوا مَعَ اَللّٰهِ أَحَداً ﴿الجن‏، 18﴾ بيان کرد که تنها انگشتان باید قطع شود.
نکتۀ مهم این است که هیچ‌کس در اینجا به سنت پیامبر(ص) تمسک نکرد و از همین‌جا می‌فهمیم که خود پیامبر(ص) دستی قطع نکرده است.
و اما در مورد این خطبه خوب است به یک نکتۀ دیگر اشاره کنم و آن اینکه بحث اصلی این خطبه این است که هرکس گناه کبیره کرد از دین خارج نشده است.
ما به عنوان شیعیان حضرت علی(ع) باید به این امر توجه داشته باشیم. متأسفانه گاهی اوقات به خانم‌هایی که حجاب را رعایت نمی‌کنند «بی‌دین» گفته می‌شود. این یعنی همان رفتار و عملکرد خوارج كه گنهكار را از دين خارج مي‌دانستند.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.