پرسش ها و پاسخ ها - وب سایت رسمی احمد عابدینی

تعارض دین با علم

تعارض دین با علم

پاسخ داده شد
0
0

دین، ما را از حقیقتِ دنیا بازداشته است! دانشمندانی چون گالیله و انیشتین و ادیسون و غیره نشان دادند که جهان، آن چیزی نیست که دین به ما می‌گفت!؟ جهان، آن مکان‌هایِ خیالی نیست که آسمان‌هایی با هفت طبقه داشته باشد و زمینش چون سفره‌ای گسترده باشد. جهان آن فضاهای موهوم و هول‌انگیزی نیست که خدایش بر یک کرسی در طبقۀ بالاتر نشسته باشد. جهان، در شش روز بوجود نیامده است. میلیاردها سال و هزاران مرحله، جهانِ امروز را پدید آورده است.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

اولا باید گفته شود که دین ما را از حقیقت دنیا دور نکرده است چون دین و به خصوص قرآن پدیده‌های طبیعی را توضیح می‌دهد و دائما از پدیده‌های خلقت سخن گفته است. ممکن است آخوندی بگوید دنبال دنیا نروید ولی شاید منظور او نیز این بوده که دنیا طلب نباشید.
به هر حال دین به ما چیزی جز آنچه گالیله گفته نمی‌گوید. آیات قرآن بعضا در این زمینه متشابه است و باطل کننده پیشرفت‌های علمی نیست و اتفاقا برخی آیات قرآن مطابق دستاوردهای علمی است.
کسی نمیتواند بگوید علم با قرآن متعارض است. کتاب‌های زیادی نوشته شده با نام‌های قرآن و نجوم ، قران و زیست شناسی و … پس اتفاقا آیات قرآن با علوم طبیعی سازگار است.
خود من نیز در کتاب ژرفایی قرآن مثال‌هایی از تطبیق زیبای قرآن با علم بیان کرده‌ام.
بله ممکن است فهمی از دین با حرف‌های گالیله سازگار نباشد ولی اگر به متن قرآن مراجعه کنیم اتفاقا می‌فهمیم که سازگاری ظریفی بین قرآن و علم وجود دارد.
و اما مراد از ۷ آسمان ممکن است طبقات مختلف جو باشد. ممکن هم است آسمانهای معنوی مراد باشد مثل وهم و خيال و نفس و عقل و…..
و اما تعبیر (اِستَوَی عَلَی العَرشِ) به معنای سیطره پیدا کردن است. مستولی شدن حتما تخت مادی نمی‌خواهد. وقتی عقل و دین می‌گوید خدا مکان ندارد پس مراد از «استوي» نشستن خدا بر عرش مکانی نیست و نباید این کلمات را مادی معنا نکرد.
و اما اینکه قرآن گفته است جهان در ۶ روز خلق شده، در این تعبیر واژۀ (روز) به معنای دوره است نه ۶ روز ۲۴ ساعته و قرآن می‌گوید جهان در 6 دوره خلق شده است و چه بسا در آینده علم بتواند نکات ظریفی از این 6 دوره بیان کند.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.