تعصبات ایرانی و عربی

تعصبات ایرانی و عربی

پاسخ داده شد
0
0

امروزه در فضای مجازی از ایران و کورش زیاد صحبت می‌شود و عده‌ای قصد دارند به ما القاء کنند که ما ایرانی‌ها نیازی به اسلام نداریم. آنها اعتراض می‌کنند که چرا عرب‌هایی که جاهل و عقب افتاده بودند بر ما ایرانی‌ها که تمدن بزرگی داشته‌ایم مسلط شده و فرهنگ خود را بر ما غالب کردند. خلاصه اینکه طرفداران ایران اعتراض می‌کنند که عرب‌ها فرهنگ و دین و همه چیز ما را گرفتند و ما را مثل خودشان کرده‌اند. به این افراد چگونه باید پاسخ داد؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

کورش انسان عادلی بوده و اسم ایشان باید در تاریخ باشد. پس کسانی که بخواهند تخت جمشید و پاسارگاد را از بین ببرند جاهلان و داعشیانی هستند که شاید خودشان ندانند چه می کنند ولی از آن طرف ما ایرانی‌ها نباید اگر خوبی بالاتری در جایی بود سراغش نرویم. پس اگر کسی بهتر از کورش بود باید سراغ او نیز رفت.
در قرآن می‌فرماید :
إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسٰانِ وَ إِيتٰاءِ ذِي اَلْقُرْبىٰ وَ يَنْهىٰ عَنِ اَلْفَحْشٰاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿النحل‏، 90﴾
به راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد، و از فحشا و منکر و ستم‌گری نهی می‌کند. شما را اندرز می‌دهد تا متذکّر شوید.
پس اسلام به چیزهای خوب دستور می‌هد و از بدی‌ها نهی می‌کند. بنابراین اگر خوبی دیگری در جای دیگر دیدیم باید به خودمان ضمیمه کنیم. آنچه که ما را از بین می‌برد جنگ و دعوا است. واقعا در طول تاریخ چقدر جنگ بوده و چقدر امکانات ما از بین رفته است؟ ما نباید اجازه دهیم نطفۀ جنگ بین فارس و عرب شکل بگیرد. ما باید هرجا بدی وجود دارد از آن دور شویم و هرجا خوبی بود به آن نزدیک شویم. حال اگر عرب‌ها ملخ می‌خوردند یا ادرار شتر می‌خوردند اولا نباید از آن دفاع کرد و ثانیا چرا باید اشتباه آنها را به رخ آنها بکشیم تا با هم کینه پیدا کنیم؟ همچنین عرب‌ها نیز نباید اشتباه ما را به رخ ما بکشند.
باید با یکدیگر خوب باشیم. پیامبر اسلام دینی آورده که اصلش عربی بوده است ولی این مهم نیست. در سوره شعراء آمده اگر قرآن به زبان عربی نازل شده برای این است که عرب‌های آن زمان تعصب داشتند و به غیر عرب ایمان نمی‌آوردند و به همین خاطر قرآن را به عربی نازل کردیم تا ایمان بیاورند ولی ما نباید مثل آنها متعصب باشیم. اگر می‌بینیم چیزهایی که اسلام آورده است خوب است چرا از آن پیروی نکنیم و بگوییم چون پیامبر عرب بوده قبول نمی‌کنیم؟ این تعصب است و در این صورت مثل عرب‌های جاهلی شده‌ایم.
ما باید مثل زنبور عسل باشیم که بر روی چیزهای خوب بنشینیم. به هر حال قرآن همۀ خوبی‌ها را دارد.
بله مسلمانان بدی‌هایی داشته‌اند و در طول تاریخ اشتباهاتی نسبت به ایرانی‌ها مرتکب شده‌اند ولی این کاری به اسلام ندارد. در ابتدای شاهنامه از پیامبر اکرم(ص) تعاریف بزرگی شده است. ما ایرانیان دانشمندان و شعرای بزرگی داریم که علم خود را از اسلام گرفته‌اند. نباید اینها را فراموش کرد.
پس همانطور که ما باید علم روز را از غرب بگیریم علوم انسانی را نیز از اسلام می گیریم و این اشکال ندارد. بجای اینکه وقت خود را صرف دعوای عرب و عجم کنیم بهتر است برای گسترش علم تلاش کنیم. مهم نیست که کسی سلام بگوید یا درود بگوید یا اسم ایرانی بر روی فرزندش بگذارد یا اسم عربی. شما هر کدام را می خواهید انجام دهید. اسم‌های عربی گذاشتن بر روی فرزندان اشکالی ندارد چون اسم‌های با مسمایی است ولی اگر کسی بخواهد اسم ایرانی بگذارد نیز اشکال ندارد.
خلاصه اینکه هر چیزی که خوب است هر جا که باشد باید گرفته شود. حکمت گمشدۀ مومن است و هرجا بود باید آن را گرفت. ما خیلی چیزها مثل علم و تکنولوژی را از غرب گرفته‌ایم. آیا اشکال دارد؟ البته انسان باید مستقل و اهل فکر نیز باشد ولی حرف خوب را هرجا بود باید اخذ کند. اسلام دین مطابق فطرت بوده است و وقتی حرفهای خوب زده است ایرانی‌ها با آغوش باز از آن استقبال کردند. البته ما کارهای بد عرب‌ها را نگرفتیم. حتی برخی از کارهای عرب‌ها مثل زبان یا لباس، کاری به دین نداشته و ما آنها را نیز نگرفته و نمی‌گیریم. البته در مجموع در برخورد فرهنگ‌ها، انتقال فرهنگ امری طبیعی است و به این نکته نیز باید توجه داشت.
و اما نکتۀ دیگر اینکه ما نباید فقط به تمدن ایران در زمان قدیم افتخار کنیم.
شاعر می گوید :
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
ما الآن باید کاری کنیم که ایران در زمان کنونی رشد کند. پس با ادعا و گفتن اینکه ما تمدن عظیمی داشته‌ایم کار حل نمی‌شود.
ما باید با عرب‌ها به صورت مسالمت آمیز ارتباط برقرار کنیم و بجای تحقیر کردن یکدیگر برای پیشرفت خود و آنها فکر چاره بکنیم.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.