تفاوت تقلید در بین شیعه و اهل سنت

تفاوت تقلید در بین شیعه و اهل سنت

پاسخ داده شد
0
0

سلام. در اهل سنت در قضیه استفتا و تقلید ساده روی شده مثلا اگر یه عده مجتهد بگویند مثلا گوشت کلاغ حرام است و مجتهدی دیگر بگویید حلال ، فقهای خودشون می گویند از هر کدام پیروی کنید صحیح است. اما در شیعه گفته می شود باید مرجع انتخاب کرد انتخاب نکنی نماز و روزه ات صحیح نیست تا ثابت نشود اعلم تر کسی هست نمی توانی تغییر دهی و فقط به حکم این باید عمل کنی و ….
به نظر من در اهل سنت به نسبت ما شیوه ی صحیح تری را انتخاب کرده اند حال انکه قران گفته عده ایی به دنبال مسائل دین بروند و یافته های خودشون را در اختیار مردم گذارند و با توجه به اینکه هر کسی مطابق با دیدگاه خودش احادیث را بررسی می کند هر نظری از هر فقیهی میتواند صحیح یا کاملا غلط باشد و نظر آنها وحی منزل نیست و فقط یک نظر است مثلا اگر شما گفتید سیب ذاتا میوه ایی هست نجس است دیگری گفت پاک و خوردن آن حلال است و فقیهی دیگر گفت احتیاطا پاک است ولی خوردن آن حرام است مردم بدون انتخاب مرجعی می توانند به انتخاب خود به یکی از سه نظر عمل کنند و حال در مورد نجاستی دیگر مثلا مردار می تواند نظر هر فقیهی را اختیار کند
حال نظر شما چیست؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

نمی دانم آنچه به اهل سنت نسبت داده اید تا چه حدي درست است. معمولا این گونه برای ما نقل شده که اهل سنت مصوبه هستند و اگر فقیهی رأیی داد خدا همان را قبول می کند ولی شیعه مخطئه است یعنی می گویند خدا احکامی در لوح محفوظ دارد که ممکن است مجتهد به آن برسد که در این صورت به او مصیب می گویند و اگر نرسید به او مخطأ می‌گویند و در هر دو صورت ثواب دارد اگرچه در صورتی که مصیب بود دو ثواب دارد.
و اما به نظر بنده شايد لوح محفوظ همان متن قرآن باشد که چند جور می توان فهمید و وقتی شخصی فهم خودش را با راه های دقیق پیگیری کرد مشکلی ندارد و لوح محفوظ خارج از این نیست. عبارت قرآن واقعا دو معنایی است که هر دو جور حجت است و اصلا خدا خواسته كه متنش دو معنايي يا چند معنايي باشد.
در مَثَل اگر سکه ای از خاک در آوردیم که عددی بر رویش نوشته است هر کسی به گونه ای آن عدد را می خواند ولی طبق دیدگاه بنده شاید اصلا عددی بر روی سکه نوشته نشده است و هرکسی طبق قرائنی چیزی می گوید.
به عبارت واضح‌تر سکه‌هایی که باستان شناسان می‌یابند بر تک تک آنها خط و عددی نوشته شده که ممکن است باستان شناس‌ها آن را درست تشخیص دهند یا درست تشخیص ندهند ولی اگر شمش طلا بدست آید اصلاً خط و عددی ندارد که باستان شناس بخواهد در بارۀ آن نظر دهد و احکام الهی ممکن است نظیر شمش یا سکه‌ای بی نقش و نگار باشند.
مثلا از آیۀ وضوء دو جور فهمیده شده است که هر دو می تواند صحیح باشد.
و اما اینکه اهل سنت می گویند باید از مجتهدی تقلید کرد شیعه هم همین را می‌گوید ولی احتیاطا می گوید اعلم باشد که این حرف یک احتیاط است.
در پزشکی نیز همیشه لازم نیست نزد فوق تخصص بریم بلکه نزد متخصص هم می‌رویم و همین که در مسأله ای کار کرده کافی است که از او پیروی شود.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.