حقوق زن در اسلام

حقوق زن در اسلام

پاسخ داده شد
0
0

آیا قوانین قرآن با قوانین حقوق بشر در ارتباط با حقوق زن تعارض دارد؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

از دید من قرآن در بحث حقوق زنان با حقوق بشر تعارضی ندارد بلکه قرآن حقوقی را برای زنان گفته که بالاتر از حقوق بشر امروزی است. چند سال پیش بحث سند 2030 مطرح بود و من همان زمان نامه‌ای نوشتم و کسانی را که با این سند مخالف بودند برای مناظره دعوت کردم تا اعلام کنم حقوق زن بالاتر از آن چیزی است که سند 2030 گفته است.
البته در طول تاریخ چون مردها حاکم بوده‌اند آيات مربوط به زنان را بد معنا کرده‌اند و زن را ضعیف و زیر نظر مرد معرفی کرده‌اند به گونه‌ای که مرد باید برای او تصمیم بگیرد و این غلط است.
حتی من یک سخنرانی در دانشگاه صنعتی داشتم و در آنجا بحث کردم که قرآن زن را از کجا به کجا رساند. قرآن در محیطی نازل شد که دختران را می‌کشتند. قرآن ابتدا این را نهی کرد و در آیاتی از سوره تکویر فرمود :
وَ إِذَا اَلْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ ﴿التكوير، 8﴾
و هنگامی که از [دختر] زنده به گور بپرسند.
بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿التكوير، 9﴾
به کدام گناه کشته شده؟
مرحلۀ بعدی در سوره نحل است که می‌فرماید :
وَ إِذٰا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ ﴿النحل‏، 58﴾
و چون یکی از آنان را به [ولادت] دختر مژده دهند [از شدت خشم] چهره اش سیاه گردد، ودرونش از غصه واندوه لبریز و آکنده شود!!
يَتَوٰارىٰ مِنَ اَلْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مٰا بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلىٰ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي اَلتُّرٰابِ أَلاٰ سٰاءَ مٰا يَحْكُمُونَ ﴿النحل‏، 59﴾
به سبب مژده بدی که به او داده اند، از قوم و قبیله اش [در جایی که او را نبینند] پنهان می شود [و نسبت به این پیش آمد در اندیشه ای سخت فرو می رود که] آیا آن دختر را با خواری نگه دارد یا به زور، زنده به گورش کند؟! آگاه باشید! [نسبت به دختران] بد داوری می‌کنند.
قرآن با این آیات به عرب‌ها فهماند که دختر هم یک انسان است.
کم کم قرآن جلو می‌آید تا اینکه به سوره توبه می‌رسد که تقریبا اواخر عمر پیامبر(ص) نازل شده است. در این سوره آمده است :
وَ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ اَلْمُؤْمِنٰاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيٰاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ يُطِيعُونَ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ أُولٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّٰهُ إِنَّ اللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿التوبة، 71﴾
مردان و زنان با ایمان دوست و یار یکدیگرند؛ همواره به کارهای نیک و شایسته فرمان می دهند و از کارهای زشت و ناپسند بازمی دارند، و نماز را برپا می کنند، و زکات می پردازند، و از خدا و پیامبرش اطاعت می نمایند؛ یقیناً خدا آنان را مورد رحمت قرار می دهد؛ زیرا خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
طبق این آیه یک زن می‌تواند ولیّ باشد. ولیّ بودن مقام بالایی است. پس اینکه امروزه می‌گویند زن، وزیر و رئیس جمهور نشود کج فهمی است. بنابراین قرآن تمامی حقوق را برای زنان قرار داده و چیزهای عجیبی گفت است: مثلا در باره اهميت زن توجه به داستان تولد مريم مفيد است: مادر مریم فکر می‌کرد بچه‌اش پسر است و به همین خاطر او را نذر معبد كرد ولی وقتی بچه‌اش به دنيا آمد معلوم شد كه دختر است و به خدا گفت: من چنین نذری کردم ولی فرزندم دختر شد. خدا در جواب او می‌گوید :
وَ لَيْسَ اَلذَّكَرُ كَالْأُنْثىٰ
و هيچگاه نر مانند ماده نیست.
این تعبیر یعنی مرد مثل زن نیست یعنی زن مفيدتر و والاتر و بالاتر است یعنی به تو بالاتر از آن چیزی که توقع داشتی دادیم. معمولا درختان بي‌ثمر را نر مي‌گويند. گوسفندان و گاوهاي نر رازود براي مصرف گوشتشان مي‌كشند؛ زيرا فايده ديگري براي آنها متصور نيست.
پس قرآن زن را بالاتر از مرد می‌داند ولی چون تفسیر قرآن دست مردها بوده است قرآن را مردانه معنا کردند نه اینکه قرآن مردانه باشد و من در تفسیرم قصد دارم همین کج‌روی‌ها را مشخص کنم و دلیل بیاورم تا علمای حوزه نیز قبول کنند و فکر نکنند حرف‌های روشنفکری می‌زنم. در واقع می‌خواهم با مبانی حوزوی و ادبیات عرب ثابت کنم چیزهایی که شما می‌گویید و دین را مردانه معنا می‌کنید اشتباه است.
البته جالب است که برخی از زن‌ها از روی نادانی می‌خواهند مثل مردان شوند ولی من می‌گویم زنان از مردان بالاتر هستند.
یک زن می‌تواند توانمندی‌های خاص خودش را به رخ مردان بکشاند از جمله تولید مثل یا بچه‌داری كه هيچ مردي نمي‌تواند. بله زنان می‌توانند خودشان را با سختي در برخي كارها به مرحلۀ مردان رسانده و حتی توانمندتر نیز می‌توانند باشند، اما مردان در برخي امور حتما نمي‌توانند مثل زنان شوند و آن امور بسيار هم مهم است.

خلاصه اینکه خدا در تکوین و تشریع برای زنان کم نگذاشته ولی مردان زورگو حق زنان را در عالم تکوین خوردند و در تشریع نیز چون تفسیر دین دست مردان بوده اشتباه رفته‌اند. هر دوی این خطاها باید جبران شود.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.