بحث محاربه و اینکه مجازات آن طبق آیه 33 سوره مائده همان مجازات فرعون بوده است چگونه قابل توجیه است؟ چرا چنین مجازات خشنی در قرآن ذکر شده که دست راست و پای چپ یک شخص مجرم قطع شود؟
آیات مجازات باید به گونه ای باشد که شخص بدکار بترسد ولی در عمل آنقدر قید دارد که کمتر عملی می شود. در واقع آیات مجازات ( بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ) است یعنی در ظاهرش ترس و عذاب است ولی در باطنش رحمت نهفته است. آیات مجازات قرآن همین گونه است. در ظاهر، شخص بدکار را می ترساند ولی در باطن اگر شخص محقق روی آن و قیودی که دارد تأمل کند خواهد دید که به راحتی قابل اجراء نیست و اصلا چه بسا عملا قابل اجراء نباشد. به خصوص در آیۀ محاربه چه بسا مجازاتی که مردم بر سر محارب میآورند را گفته است نه حکم الهی را. اگر آیه را به خوبی مطالعه کنید متوجه میشوید که این آیه مجازات الهی محارب را نگفته است بلکه به صورت خبری بیان شده و به نظر میرسد آنچه از طرف مردم به سر آنها آورده میشود را بیان میکند.
برای توضیح بیشتر در این زمینه به تفسیر آیۀ محل بحث از همین قلم مراجعه نمایید.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.