پرسش ها و پاسخ ها - وب سایت رسمی احمد عابدینی

راه حل تعارض در آیاتی که ظالم‌ترین افراد را معرفی می‌کنند

راه حل تعارض در آیاتی که ظالم‌ترین افراد را معرفی می‌کنند

پاسخ داده شد
0
0

به آیات زیر توجه شود:
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَ سَعَى‏ فىِ خَرَابِهَا(بقره-114 )
و كيست ستمكارتر از آن كه مردم را از ذكر نام خدا در مساجد منع كند و در خرابى آن اهتمام و كوشش نمايد؟
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللَّهِ(بقره-140 )
و كيست ستمكارتر از آن كه شهادت خدا را كتمان كند؟
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْترَى‏ عَلىَ اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بَايَاتِهِ(انعام-21 )
و كيست ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بست يا آيات او را تكذيب كرد؟
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بَايَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا(سجده-22 )
ستمكارتر از كسى كه به وسيله آيات پروردگارش تذكر داده شود، سپس از آنها روى برگرداند، كيست؟
حال سوال این است که ظالم‌ترین افراد بالاخره چه کسانی هستند؟ آیا آیات فوق با هم تعارض ندارند؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

شبیه چنین تعابیری در آیات دیگر قرآن نیز یافت می‌شود. به سه آیۀ زیر توجه کنید:
وَ مَا يجَحَدُ بِايَاتِنَا إِلَّا الْكَافِرُونَ(عنكبوت-47)
و آيات ما را جز كافران انكار نمى‏كنند.
وَ مَا يجَحَدُ بِايَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ(عنكبوت-49)
و آيات ما را جز ستمكاران انكار نمى‏كنند.
وَ مَا يجْحَدُ بِايَاتِنَا إِلَّا كلُ‏ خَتَّارٍ كَفُورٍ(لقمان-32)
و آيات ما را جز هر پيمان‏شكن خائن و كفر پيشه‏اى انكار نمى‏كند.
در رابطۀ با چنین آیاتی دو شیوه می‌توان برگزید:
شیوۀ اول: باید وجه مشترک کل صفات بیان شده را پیدا کرد مثلا در رابطۀ با آیاتی که در سوال بیان شد می‌توان گفت وجه مشترک همۀ آیات، پنهان کاری و حق پوشی در امور دین است که در همۀ آیات منعکس شده ولی این پنهان کاری می‌تواند در مصداق‌های مختلف نمود پیدا کند.
شیوۀ دوم: می‌توان از زاویه‌های مختلفی به مسأله نگاه کرد. وقتی از زاویه‌ها و شرائط و زمان‌های مختلف به مسأله نگاه کنیم طبیعتا نتایج مختلفی می‌گیریم.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.