هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
آنان كه مجازات محارب را حد الهي ميدانند آن را از آیه 33 سوره مائده فهميدهاند که میفرماید:
إِنَّمٰا جَزٰاءُ الَّذِينَ يُحٰارِبُونَ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسٰاداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاٰفٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيٰا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذٰابٌ عَظِيمٌ ﴿المائدة، 33﴾
کیفر آنان که با خدا و پیامبرش میجنگند، و در زمین به فساد و تباهی میکوشند، فقط این است که به سختي کشته شوند، یا به شدت به دار آویخته شوند، یا دست راست و پای چپشان به شدت بریده شود، یا از زمين فراري داده شوند. این برای آنان رسوایی و خواری در دنیاست، و برای آنان در آخرت عذابی بزرگ است.
مفسران و فقيهان گفتهاند محارب حدّ دارد و حدّش یکی از مواردی است که در آیه بیان شده است. سپس اختلاف کردهاند که آیا این چهار مجازات به اختیار قاضی است یا بستگی به جرم دارد؟ همچنین اختلاف است که این مجازاتها برای محارب و مفسد با هم است یا هریک از اینها نیز جداگانه این چهار مجازات را دارد؟ و تختلافات ديگري كه در فتاوا ميبينيد.
به هر حال آیه مضطرب است و اگر قرار باشد عملی شود باید قدر متیقن گرفت. یادمان نرود که در امر مجازات برائت و احتیاط با یکدیگر هماهنگ هستند یعنی هم برائت میگوید خون نریز و هم احتیاط این را میگوید.
البته بنده در تفسیر این آیه چیز دیگری فهمیدهام و آن اینکه این آیه اصلا حدّ را نمیگوید بلکه ظالمان و گردنه زنان را تهدید میکند که مردم وقتی عصبانی شوند و بر شما دست يابند این كارها را با شما انجام میدهند. در واقع آیه به زبان امروزي میگوید ببینید با قذافی چکار کردند. پس شما نیز مواظب باشید که اگر مردم را عصبانی کردید آنها قانونمند نیستند بلکه شما را تکه تکه میکنند.
دقت شود که در آیه امر به مجازات نیست بلکه آیه، خبری است. فهم بنده این است که آیه اصلا مربوط به حدود نیست، بلكه عملِ مردمِ به تنگ آمده از ظلم گردنهزنها را ميگويد. حال گردنهزن به سبك سابق باشد يا به سبك امروز كه با اختلاس است و بازي با دلار و ريال.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.