مراد از (ناس) و (ارض) در قرآن

مراد از (ناس) و (ارض) در قرآن

پاسخ داده شد
0
0

آیا مراد از کلمۀ (الناس) در قرآن، همه مردم روی کرۀ زمین است؟ همچنین آیا مراد از کلمۀ (الارض) کل کرۀ زمین است؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

خیر، در برخی آیات مراد از (الناس) همۀ مردم نیست و در برخی آیات نیز مراد از (الارض) کل کرۀ زمین نیست. می‌توانید به آیات زیر دقت کنید:
فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتىِ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الحِجَارَةُ(بقر ه-24)
از [آتشى‏] كه هيزمش مردم و سنگ‏هايند، بپرهيزيد.
ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرِ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ(روم-41 )
در خشكى و دريا به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى نمودار شده است.
مراد از (الناس) در اين دو آيه همۀ مردم نيستند چرا که انسان‌های صالح قطعا از ناس در این دو آیه خارج‌اند.
غُلِبَتِ الرُّومُ(2) فىِ أَدْنىَ الْأَرْضِ(3 )
روميان مغلوب شدند، (2) در نزديك‏ترين سرزمين [خود به حجاز كه نواحى شام است‏](3)
فَسِيحُواْ فىِ الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشهُرٍ(توبه-2 )
پس به شما مشركان تا چهار ماه ديگر مهلت داده مى‏شود كه در زمين (مكه) گردش و آسايش كنيد.
فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ حَتىَ‏ يَأْذَنَ لىِ أَبىِ أَوْ يحَكُمَ اللَّهُ لىِ(يوسف-80 )
برادر بزرگتر پس از دستگيرى بنيامين گفت: من هرگز از اين سرزمين بيرون نمى‏آيم تا پدرم به من اجازه دهد، يا خدا درباره من حكم كند.
مراد از (الارض) در اين سه آيه زمين خاصى است.
با توجه به این مطلب باید آیات، دقیقا مورد بررسی قرار گیرد تا اشتباهی رخ ندهد. ممکن است مراد از (الارض) در داستان طوفان نوح نیز کل کرۀ زمین نباشد و در نتیجه طوفان نوح منطقه‌ای بوده نه جهانی. همچنین آیاتی که در آن اکثریت مردم مورد مذمت قرار گرفته‌اند باید دقت شود که آیا اکثر مردم روی کرۀ زمین منظور است یا اکثر مردم در یک محدودۀ خاص جغرافیایی؟
خلاصه خیلی باید در تفسیر آیات دقت کرد. یک اشتباه ممکن است خیلی برای دین گران تمام شود. پس باید در کلماتی نظیر (الارض) و (الناس) و شبیه آن دقت زیادی شود؛ زیرا بسیاری از جملات قضایای خارجیه هستند و بسیاری از الف و لامها برای عهد ذکری یا عهد ذهنی هستند و بر جنس دلالت ندارند.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.