در آیه 27 سوره روم آمده است که اعادۀ مخلوقات در روز قیامت از ابداء کردن آنها در ابتدای خلقت آسانتر است. آیا واقعا آسانی و سختی برای خدا معنا دارد؟
مبنای ما در رابطۀ با فهم آیات قرآن این است که آیات را باید تا جایی که میشود همان طور که هست معنا کرد و معنا کردن خلاف ظاهر، دلیل متقن میخواهد. حال چون ما در مباحث اعتقادی ثابت کرده ایم که خدا هیچ نقصی ندارد و از طرفی آسانی و سختی برای یک موجود دلالت بر نقص آن موجود دارد پس ناچاریم آیه را بر خلاف ظاهرش معنا کنیم و بگوییم مراد سختی و آسانی از نظر ماست.
میتوانید برای توجیهاتی که راجع به این آیه کردهاند به تفسیر المیزان مراجعه کنید.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.