رنگ آميزي خدا بهتر است يا نقاره؟

رنگ آميزي خدا بهتر است يا نقاره؟

بسمه تعالي

رنگ آميزي خدا بهتر است يا نقاره؟

چند روزي كه در مشهد بودم هر روز صبح و عصر صداي نقاره را مي شنيدم اما روز قبل از آخر نزديكي غروب آفتاب در صحن انقلاب نشسته بودم كه صداي ناهنجار و نا موزون نقاره بلند شد و زمان زيادي طول كشيد. به فكر فرو رفتم كه اين سرو صدا براي چيست؟ آيا اين از همان زنار زدن مسيحيان و از ناقوس كليسا گرفته شده است يا فايده ديگري دارد؟ هر چه فكر كردم به جايي نرسيدم. فرداي آن روز از يكي از ائمه جماعت حرم پرسيدم جواب داد كه اين اعلام آخر وقت نماز است. صبحها قبل از طلوع افتاب و عصرها نزديك غروب زده مي شود تا افرادي كه نمازشان را نخوانده اند متوجه شوند نمازشان قضا نشود. ديدم حرف خوب و طرح جالبي است.

اما كمي بعد فكر كردم ديدم كه ما در اسلام براي اولِ وقتِ نماز، اذان داريم كه در آن كلمات با معاني بلند و دعوت به نماز و دخول وقت را اعلام مي كند و اين اذان را پيامبر قرار داد به گونه اي كه با ناقوس كليسا و زنار يهود متفاوت باشد و كلمات معني داري نيز باشد. به همين جهت فكر كردم اي كاش به جاي نقاره سرودي در رابطه با نماز و تشويق به آن ساخته مي شد و به جاي نقاره زدن، آن سرود توسط گروه نقاره چي بر بام صحن انقلاب خوانده مي شد و با بلند گو در تمامي حرم و اطراف پخش مي شد تا داراي محتوا باشد ، مشوق نماز باشد آخر وقت را نيز اعلام كند . با اين افكار خود چند ساعتي كلنجار رفتم و ناگهان آيه قرآن﴿ صبغة الله و من احسن من الله صبغة ﴾[1] به ذهنم آمد كه با توجه به آيات قبل و سخن مفسران معلوم است كه مسيحيان فرزندان خود را غسل تعميد مي داده اند تا رنگ مسيحي به خود بگيرند. آنگاه خداوند مي فرمايد رنگ آميزي خدا بهتر است و هيچكس چون خدا رنگ آميزي نمي كند زيرا خدا با كلماتي ايمان را در درون سينه ها جاي مي دهد كه عبارتند از: قولوا آمنا بالله و ما انزل الينا و ما انزل الي ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و الا سباط و ما اوتي موسي و عيسي و النبيون من بعد هم  لا نفرق بين احد منهم  و نحن له مسلمون[2]

ترجمه: بگوييد : ما به خدا و به آنچه به سوي ما نازل شده ، و به آنچه به سوي ابراهيم و اسحاق و يعقوب و اسباط نازل گرديده، و به آنچه به موسي و عيسي داده شده، ايمان آورده ايم ، و ميان هيچ يک از آنان فرق نمي گذاريم ، و ماتسليم او هستيم.

 بله گفتن اين كه به خدا و همه انبيا ايمان داريم و بين آنان جدايي نمي اندازيم انسان را كاملاً متحول مي سازد و خدايي مي‌كند. گفتم اي كاش به جاي نقاره جملاتي زيبا از ترجمه قرآن يا سرودي زيبا در رابطه با نماز پخش مي شد تا قلب را صفا مي بخشيد و كار نقاره را به بهترين نحو انجام مي داد . به اميد آن روز .

احمد عابديني

[1] -سوره بقره آيه 138 .

[2] – سوره بقره آيه 136 .

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.