به نام خدا
موضوع : مصلح كبير
جهان در تب ستمگريها و گرفتاريها و جنگها و خونريزيها مي سوزد . از هر سوي امواج سهمگين فتنه و بلا ، غوغا به پا كرده است . از هر كوي فرياد از بي عدالتي ها و محروميتها و … بگوش مي رسد . آيا اين شام تيره را فجري نيست ؟ آيا محرومان را دادرسي نيست ؟ آيا مظلومان را منتقمي نيست ؟
و آيا بالاخره جهان را مصلحي نيست كه آنان را از چنگ و دندان ظلم برهاند و سايه پر عطوفت عدالت را برآن بگستراند و درخت تيره روزي ها را ريشه كن سازد و همه مستضعفين را با مهر و مودت بنوازد ؟ از مجوع آيات و روايات معلوم مي شود که دادرسي وجود دارد . آنگاه سؤال اين است که اگر مصلحي هست او كيست؟ و مردم در قبال او چه حقوق و وظايفي دارند ؟ در روايات و بعضي ازتفاسير قرآن اشاره شده كه آن مصلح كبير حضرت مهدي (عج) مي باشد مثلاً از باب نمونه روايت شده كه:
« هو تاسع من ولد ابني الحسين الذي يظهر بعد غيبة طويله فيُعلن امر الله ويظهر دين الله وينتقم من اعداء الله و يملا الارض عدلاً و قسطاً كما ملئت ظلماً و جورا » .
«مصلح كبير اين امت فرزند نهم از فرزندم ، حسين است كه غيبتي طو لاني دارد هنگامي كه تاريكيهاي غيبت همه جا را فرا گرفته آشكار مي شود و از دشمنان خدا انتقام مي گيرد و زمين را از عدل و قسط پر مي كند همچنان كه از ظلم و جور پر شده بود . »[1]
و از جمله آيات قرآن در اين مورد « و نريد أن نمنّ علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم …» [2] از حضرت امير المومنين در تفسير اين آيه روايت شده كه فرمودند : « آنان كه در زمين ضعيف گشته اند آل پيامبرند كه خداوند مهدي آنها را برگزيند تا آنان را عزيز و ظلم و ستم را از روي زمين ريشه كن سازد .»[3]
و همچنين است آيه قرآن كريم : « جاء الحق و زهق الباطل إن الباطل كان زهوقاً »[4] در كافي روايت شده قال الباقر عليه السلام : « إذا قام القائم ذهبت دولة الباطل » [5]
يعني چون قائم ما ظهور نمايد دولتهاي باطل يعني بي دين و ستمكار از بين مي رود .
حال كه طبق برخي از روايات و تفاسير بعضي از آيات قرآن فهميديم كه آن مصلح حضرت مهدي عليه السلام مي باشد پس بايد وظايفي را كه در برخي از روايات و كتب بزرگان آمده در قبال او انجام دهيم ، مخصوصاً در عصر غيبت از جمله وظايف اين است :
1ـ چون آن امام همام در غيبت مي باشند پس اول بايد دعا براي ظهور و فرجش نمائيم چون اگر فرج آن حضرت بشود فرج ما هم مي شود .
2ـ بيائيم او را در ميان مردم و جامعه محبوب و به مردم بشناسانيم . چون طبق روايت كسي كه امام زمان خودش را نشناسد و بميرد به مرگ جاهليت مرده است . « من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهليّة »
3ـ اقتدا كردن و تأسي جستن به اخلاق آن حضرت . چرا كه اگر كسي مشتاق به ديدار و فرج آن حضرت باشد بايد سعي در خوب كردن خود بنمايد و خوب شدن هم يكي از راههاي مهمّش اقتدا كردن و تأسي به اخلاق آن امام مي باشد .
4 ـ تجديد بيعت با آن حضرت در روزهاي جمعه با خواندن دعاي ندبه و …
از جمله حقوقي كه ما در برابر او داريم اين است كه ان حضرت براي ما دعا و طلب ظهورش را از خدا نمايد چرا كه اگر آن حضرت ظهور كند تمام مشكلات مردم حل مي شود و مردم از اين همه فتنه و بلا رهايي مي يابند .
پس اي دوستان و برادران بياييد در كوچه پس كوچه هاي عمرمان به دنبال آشنا بگرديم ، آشنايي كه رفيق هر مظلوم و دردمند ، دوست هر گرفتار ، مَحرم هر بيچاره و مونس هر فلك زده اي است . در جستجوي كسي بگرديم كه شرح حال دلهاي پريشان است و شافي قلبهاي شكسته و نوازشگر چشمهاي بي رمق است .
مژده اي دلدادگان كآن راحت جان مي رسد
جان برافشانيد مشتاقان كه جانان مي رسد
مژده محرومان كه مي آيد همايون طلعتي
كز جمالش رنج و درد و غم به پايان مي رسد
شاد باشيد اي گرفتاران غرقاب بلا
زآن كه نوح اينك پي تسخير طوفان مي رسد
آن كه از انوار عدل دولت منصور او
زور و ظلم و روزگار غم به پايان مي رسد
شيخ مطلح الدين سعدي
[1] – اثبات الهدي ج 3 ص 482 .
[2] – قصص آيه 5 .
[3] – مكيال المكارم
[4] – اسراء آيه 8 .
[5] – مكيال امكارم .