شرح دعای ابوحمزه – جلسه اول

شرح دعای ابوحمزه – جلسه اول

برای شنیدن جلسه اول شرح دعای ابوحمزه ثمالی از احمد عابدینی وارد لینک زیر شوید:

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

جلسه اول شرح دعای ابوحمزه

متن پیاده شدۀ جلسه اول شرح دعای ابوحمزه

جلسه اول شرح دعای ابوحمزه

دعای ابوحمزه بر خلاف دعای افتتاح شروح زیادی دارد و شما می‌توانید کتاب‌های مختلفی که در شرح این دعا نوشته شده است را مطالعه کنید از جمله کتاب شرح دعای ابوحمزه از آیت الله ایزدی.

به طور کلی دعاها علاوه بر خواندنِ ترجمه، نیاز به شرح نیز دارند و شرح دعاها به دلیل فهم‌های مختلف شارحان با هم اختلافاتی دارند. من سعی می‌کنم طبق فهم خودم جملات دعای ابوحمزه را توضیح دهم.

دقت شود که ترجمه و تفسیر قرآن با ترجمه و تفسیر دعا شبیه به هم نیستند چرا که قرآن از جانب خدا بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده و بدون تحریف به دست ما رسیده است یعنی عین این الفاظ از دو لب پیامبر(ص) خارج شده است ولی دعا این‌گونه نیست چرا که ممکن است کلماتی از آن کم و زیاد شده باشد.

پس قرآن حتی یک حرفش نیز نکته دارد ولی دعاها اینقدر دقیق نیستند و هرچقدر سند رجالی آنها صحیح باشد باز به محکمی قرآن نیستند و احتمال دارد که در نسخه‌ها کم و زیادی شده باشد بر خلاف قرآن که خیلی مواظبت می‌کردند که حتی یک واو آن تغییر نکند.

پس در مورد دعاها نمی‌توان گفت حرف به حرف از امام صادر شده باشد بلکه مجموعا مضمون و محتوا از امام صادر شده است. دعاها مثل پیاده شدن یک فایل صوتی است که به صورت دقیق و حرف به حرف پیاده نمی‌شود و در نتیجه ممکن است کم و زیاداتی در آن باشد.

و اما در دعای افتتاح توضیحی در مورد گوینده نیست ولی در دعای ابوحمزه اسم گوینده بر روی دعا قرار گرفته است و ابوحمزه شخصی بوده که این دعا را از امام شنیده و نقل کرده است.

البته ابوحمزه همۀ دعا را یکدفعه حفظ نشده ولی چون امام مکرر می‌خوانده او آرام آرام حفظ شده است. حتی ممکن است امام هر سال الفاظ مختلفی را می‌گفته ولی در مجموع ابوحمزه این مضمون و محتوا را حفظ کرده و نقل کرده است.

و اما در مورد ابوحمزه تعاریف زیادی شده است از جمله اینکه از فضل بن شاذان روایت شده که امام رضا(ع) فرمود: ابوحمزه در زمان خودش مثل سلمان فارسی در زمان خودش بوده است.(رجال نجاشی-ص115)

این شباهت را می‌توان در چند مورد مشاهده کرد:

در مورد سلمان داریم که «منّا اهل البیت» یعنی از اهل بیت بوده و خیلی فهم بالایی داشته است و حتی پیشنهاد کندن خندق از طرف سلمان مطرح شد. ابوحمزه نیز در عین نزیکی به اهل بیت انسان فهیمی بوده است و نقل این دعا با این همه نکات ظریف و اینکه توانسته این دعای طولانی را حفظ کند و بنویسد دلالت بر خوش فهمی او دارد.

همچنین سلمان در راه اسلام اذیت فراوان دید تا جایی که از ایران برای پیدا کردن پیامبر(ص) به حجاز رفت. ابوحمزه نیز پدر سه شهید است و سه فرزندش در لشگر زید بن علی بن الحسین شهید شدند چرا که قیام زید مورد تأیید ائمه بوده است. پس او نیز با از دست دادن سه فرزندش در راه اسلام اذیت فراوانی کشید.

شباهت دیگر سلمان و ابوحمزه این است که هر دو جزء معمّرین بودند و عمر طولانی کردند.

4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات