سبد خرید شما خالی است.
سبد خرید شما خالی است.
برای شنیدن فایل صوتی جلسه سی و دوم شرح دعای ابوحمزه وارد لینک زیر شوید:
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
(ممکن است برای ورود به این لینک قدری منتظر بمانید. سعی کنید فیلترشکن خود را خاموش کنید)
متن پیاده شدۀ این جلسه
جلسه سی و دوم شرح دعای ابوحمزه
وَارْزُقْنا حَجَّ بَيْتِكَ وَزِيارَةَ قَبْرِ نَبِيِّكَ صَلَواتُكَ وَرَحْمَتُكَ وَمَغْفِرَتُكَ وَرِضْوانُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِهِ إِنَّكَ قَرِيبٌ مُجِيبٌ
ترجمه: «و زیارت خانهات و زیارت مرقد پیامبرت را روزی ما کن، صلوات و رحمت و مغفرت و رضوانت بر پیامبر و خاندانش، تو نزدیک و پاسخدهنده هستی»
در جلسۀ گذشته توضیح دادیم که برای رفتن به حج نباید تنها به دعا اکتفا کرد بلکه باید فعالیت نیز انجام داد و مثلا برای ثبت نام اقدام کرد. این حرف توضیح واضحات است ولی گفتن آن برای حل مشکلی است که در زمان ما پیش آمده است.
دقت کنید که پوشیدن لباس آخوندی حساب و کتاب ندارد و هرکسی میتواند آن را بپوشد. در واقع همانطور که جنس واقعی و تقلبی در بازار مخلوط است آخوند واقعی و تقلبی نیز با هم مخلوط شدهاند. گاهی اوقات کلیپهایی به دست ما میرسد که در آن، آخوندی بدیهیات را نیز زیر سؤال میبرد. اخیرا کلیپی دیدم که آخوندی با عمامه مشکی و ریش بلندی میگفت اگر انسان معتقد باشد که باید کار کند تا رزقش برسد این شرک است.
این حرفها موجب میشود که کم کم عدهای فکر کنند کار تنها با دعا حل میشود. متأسفانه این گروه دین را از بین میبرند و ما به همین خاطر است که باید در مورد بدیهیات نیز بحث کنیم و اصرار کنیم که اگر میخواهید به نتیجه برسید باید علاوه بر دعا مقدمات آن را نیز انجام دهید.
ما باید آنچه که در اختیار ماست را به درستی انجام دهیم و نسبت به چیزهایی که نمیدانیم به خدا توکل کنیم.
و اما در رابطۀ با حج باید گفته شود که برخی سرزمینها مثل مکه به معنویت ما اضافه میکند. وقتی به مکه میرویم و مثلا زمزم را میبینیم پی به اعجاز آن میبریم و همین، ما را امیدوار میکند.
وقتی به زیارت قبر پیامبر(ص) میرویم و در آنجا ستون توبه را میبینیم باز امیدوار میشویم که میتوان از بدیها توبه کرد.
پس حج به انسان حیات معنوی میدهد. بله اگر عربها از حج ما سودی ببرند طبیعی است و نباید ثمرات حج را به این خاطر از دست داد. اگر هم حکومت سعودی با ما خوب نیست دلیل بر این نیست که به حج نرویم. حج آنقدر ثمرات دارد که نباید با این دلایل از آن صرف نظر کرد.
جالب است که پیامبر(ص) اکرم تا وقتی در مکه بود به طواف خانۀ خدا میرفت و بعدا که به مدینه رفت باز آرزو داشت که به مکه برود تا اینکه بعد از ماجرای صلح حدیبیه در عمرۀ قضا به مکه آمد و وقتی به مکه برای عمره رفت در سه روزی که در آنجا بود به فقراء غذا میداد و حتی طبق آیه 272 سوره بقره به مستمندان مشرک کمک میکرد. در این آیه آمده است:
لَيْسَ عَلَيْكَ هُدٰاهُمْ وَ لٰكِنَّ اللّٰهَ يَهْدِي مَنْ يَشٰاءُ وَ مٰا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَ مٰا تُنْفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغٰاءَ وَجْهِ اللّٰهِ وَ مٰا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لاٰ تُظْلَمُونَ ﴿البقرة، 272﴾
[ای پیامبر!] هدایت آنان بر عهده تو نیست، [وظیفه تو ابلاغ پیام و اتمام حجّت است] بلکه خداست که هر کس را بخواهد هدایت می کند. [ای اهل ایمان!] و هر مالی را که انفاق کنید به سود خود شماست، و این در صورتی است که انفاق نکنید جز برای طلب خشنودی خدا. و آنچه از مال [باارزش و بی عیب] انفاق کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده میشود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت.
به هر حال میخواهم بگویم حج معنویات فراوانی دارد که اگر در ضمن آن برخی نااهلان سودی بکنند کاری به ما ندارد. مثلا فرض کنید ما میخواهیم در مکانی کار خیری انجام دهیم و در ضمن آن رانندهای که ما را میرساند نیز سودی از پول رانندگیاش میبرد و آن را صرف راه باطل میکند ولی این ربطی به ما ندارد.
حال در حج نیز باید به نتایج و ثمرات حج نگاه کرد.
به این نکته نیز اشاره شود که در بحثهای اختلافی بین ما و سعودی همیشه آنها مقصر نبودهاند بلکه گاهی اوقات خود ما مقصر بودهایم. اگر دو طرف مینشستند و با هم گفتگو میکردند اینقدر دعوا پیش نمیآمد. پس بهتر است ما خود را وارد این بحثهای سیاسی نکنیم و وظیفۀ خود را انجام دهیم.
و اما در جملات مورد بحث در عبارت صَلَواتُكَ وَرَحْمَتُكَ وَمَغْفِرَتُكَ وَرِضْوانُكَ عَلَيْهِ خیلی زیاد برای پیامبر(ص) دعا شده چون او خون دلهای زیادی برای هدایت ما خورده است و هدایت ما با واسطۀ او انجام شده است. پس باید به او دعا کنیم. علاوه بر این، دعای به پیامبر(ص)، برگشتش به خودمان است به این صورت که خدا دعای به پیامبر(ص) را قبول میکند و وقتی در کنار آن، دعاهای دیگر نیز بکنیم از کرم خدا بعید است که یکی را اجابت بکند و بقیه را اجابت نکند. پس دعای بر پیامبر(ص) ثمرهاش به خود ما باز میگردد.
در ادامه نیز بر اهل بیت پیامبر(ص) صلوات فرستاده شده است چون آنها نیز چراغ هدایت هستند تا دین باقی بماند.
و اما تعبیر إِنَّكَ قَرِيبٌ مُجِيبٌ دلالت دارد که خدا نزدیک است و دور نیست. پس اینکه برخی مداحان میگویند در دعا فریاد بزنید صحیح نیست.
وَ ارْزُقْنا عَمَلاً بِطاعَتِكَ
ترجمه: «عمل به طاعتت را روزی ما گردان»
طاعت از «طوع» به معنای میل و رغبت است. گاهی اوقات دستورات خدا را از روی کسالت انجام میدهیم ولی صحیحش این است که اطاعت خدا از روی میل و رغبت باشد.
وَتَوَفَّنا عَلَىٰ مِلَّتِكَ وَسُنَّةِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ .
ترجمه: «و ما را بر دینت و بر روش پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) بمیران.»
از سنتهای قطعی پیامبر(ص) رحمت و مهربانی است. پس سنت پیامبر(ص) رحمت داشتن به همه است از جمله زن و فرزند و حتی حیوانات.
حال وقتی دعا میکنیم که بر سنت پیامبر(ص) بمیریم به این معناست که مثل او مهربان باشیم. پس باید دست از عصبانیت و خشم و کینه برداریم.