سبد خرید شما خالی است.
سبد خرید شما خالی است.
برای شنیدن فایل صوتی جلسه سی و چهارم شرح دعای ابوحمزه وارد لینک زیر شود:
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
(ممکن است برای ورود به این لینک قدری منتظر بمانید. سعی کنید فیلترشکن خود را خاموش کنید)
متن پیاده شدۀ این جلسه
جلسه سی و چهارم شرح دعای ابوحمزه
اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ لِوالِدَىَّ وَارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِى صَغِيراً، اجْزِهِما بِالْإِحْسانِ إِحْساناً وَبِالسَّيِّئاتِ غُفْراناً؛
ترجمه: «خدایا، من و پدر و مادرم را بیامرز و به هر دوی آنها رحم کن، چنانکه مرا به گاه کودکی پروردند، احسان هردو را به احسان و بدیهایشان را به آمرزش پاداش ده»
در جلسۀ گذشته به مناسبت این تعابیر در مورد حق پدر و مادر صحبت کردیم ولی هنوز نکاتی باقی مانده است که باید گفته شود.
باید توجه شود که بهترین پدر و مادر کسانی هستند که علاوه بر نان و آب، بچههایشان را خوب تربیت میکنند. گاهی اوقات پدر و مادر آنقدر برای بچهها وسائل راحتی فراهم میکنند که صحیح نیست و این کار موجب میشود که بچه اصلا کار یاد نگیرد. پس نباید فقط به فکر راحتی فرزند بود و از تربیت فرزند غفلت کرد. همچنین نباید تربیت فرزند را تنها به مدرسه واگذار کرد بلکه باید برخی کارها و فعالیتها را از بچگی به فرزندان یاد داد.
در قدیم الایام بچهها از پدر و مادر کار یاد میگرفتند ولی الآن بچهها از پدر و مادر جدا هستند و در اتاق خود مشغول فضای مجازی هستند.
و اما گاهی اوقات بچهها گلایههایی از پدر و مادر دارند و مثلا میگویند چرا به فلان فرزند بیشتر از من جهیزیه دادهای؟ این در حالی است که باید شرائط را در نظر داشت مثلا فرزند اول با فرزند آخر شرائطشان متفاوت است و ممکن است یکی از آنها ضعیفتر از دیگری باشد و به همین خاطر بیشتر به او اموالی داده شده است. علاوه بر این بر فرض که تبعیض و ناعدالتی در کار باشد نباید فقط آن را دید و تمام خوبیهای پدر را نادیده گرفت.
به هر حال بچهها نباید نسبت به پدر و مادر نگاه بد داشته باشند بلکه باید نسبت به آنها اعتماد داشته باشند.
بله پدر و مادر نیز باید کاری کنند و به گونهای برخورد کنند که بچهها نسبت به هم حسودی نکنند. البته نمیگویم به طور مساوی برخورد کنند چون عدالت ضرورتا به معنای تساوی نیست.
و اما برخی افراد قبل از فوت به پسر و دخترشان به صورت مساوی ارث میدهند در حالی که باید بدانند اگر خداوند ارث را به گونۀ دیگری تقسیم کرده است همان به مصلحت است.
همچنین متأسفانه برخی از پدرها فکر میکنند هنوز دوران جاهلیت است و میخواهند ارث را فقط به پسرها بدهند و دختران را محروم کنند یا به آنها کمتر دهند. این کار اشتباه است.
اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ الْأَحْياءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْواتِ وَتابِعْ بَيْنَنا وَبَيْنَهُمْ بِالْخَيْراتِ . اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنا وَمَيِّتِنا، وَشاهِدِنا وَغائِبِنا، ذَكَرِنا وَأُنْثانا ، صَغِيرِنا وَكَبِيرِنا، حُرِّنا وَمَمْلُوكِنا
ترجمه: «خدایا، مردان و زنان مؤمن را بیامرز، چه زنده و چه مردهی آنان و بین ما و آنان با نیکیها پیوند ده. خدایا، بیامرز زنده و مردهی ما را، حاضر و غائب ما را، مرد و زن ما را، کوچک و بزرگ ما را، آزاد و غیر آزاد ما را،»
در این عبارت به طور عموم برای همه طلب آمرزش شده است.
از تعبیر لِحَيِّنا وَمَيِّتِنا، بدست میآید که تنها نباید برای مردگان طلب آمرزش کرد بلکه باید برای زندهها نیز طلب آمرزش کرد.
همچنین از عبارت وَشاهِدِنا وَغائِبِنا بدست میآید که باید برای غائبان نیز دعا کرد کسانی که چه بسا با ما اختلاف نظر دارند و به همین خاطر نزد ما حاضر نمیشوند.
دقت شود که این دعاها مثل دعاهای ماه رمضان است که میگوییم خدایا به همه خیر برسان. این خیلی مهم است که انسان دعاهایش را تعمیم دهد و مثلا بگوید خدایا همۀ بیماران را شفا بده. پس ما نباید نسبت به انسانها کینه داشته باشیم و تنها برای همفکران خود دعا کنیم. این دعاها این نکته را به ما یاد میدهد که باید دید وسیعی داشته باشیم و همه را در دعاهایمان جای دهیم.