شرح دعای ابوحمزه – جلسه شصت و دوم

شرح دعای ابوحمزه – جلسه شصت و دوم

برای شنیدن فایل صوتی جلسه شصت و دوم شرح دعای ابوحمزه وارد لینک زیر شوید:

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

لینک این جلسه

(ممکن است به خاطر ضعیف بودن اینترنت برای ورود به این لینک قدری منتظر بمانید. سعی کنید فیلترشکن خود را خاموش کنید)

متن پیاده شدۀ این جلسه

جلسه شصت و دوم شرح دعای ابوحمزه

وَعِنْدَ الْمَوْتِ كُرْبَتِى،

ترجمه: «و به هنگام مرگ به سختی گرفتاری‌ام رحم کن»

کُربة به معنای گرفتاری است. حال باید بررسی کرد که مراد از گرفتاری در هنگام مرگ چیست؟ برخی از چیزها را باید به آن رسید تا درک کرد مثل پیری که تا پیر نشویم گرفتاری‌هایش را درک نمی‌کنیم. حال مراد از گرفتاری‌ها در هنگام مرگ ممکن است انواع بیماری‌هایی باشد که به انسان رو می‌آورد. ممکن است مراد این باشد که در آن هنگام نیاز به کمک داریم ولی کسی نیست به ما کمک کند. ممکن است مراد تأسف بر برآورده نشدن آرزوها باشد که اگر در اینجا به خاطر برآورده نشدن آرزوها، دین را متهم کنیم تازه با بی‌دینی از دنیا خواهیم رفت و گرفتاری ما دو چندان خواهد شد. این احتمال نیز هست که مراد از کربة گرفتاری‌های جان کندن باشد.  دقت کنید که وقتی دو چیز ارتباط زیادی با هم داشته باشند در این صورت دل کندن بسیار سخت است مثلا اگر کسی ماشین یا زمین ما را بدزدد خیلی ناراحت می‌شویم در حالی که این چیزها مال‌های اعتباری است که از ما جداست و تنها به ما ارتباط دارد. حال اگر چیزی را بخواهند از ما جدا کنند که به بدن ما وصل است مثل انگشت، در این صورت دل کندن سخت‌تر است. و اما اگر بخواهند چیزی را از ما جدا کنند که همه چیز ماست مثل روح، این بسیار بسیار سخت است. حال ممکن است مراد از گرفتاری‌های هنگام مرگ کندن روح از بدن باشد.

کسی با آرامش جان می‌دهد که همه چیزش مال خداست مثل پیامبر(ص). ما نیز تا زنده‌ایم باید زمینه‌های رحم خدا در هنگام مرگ را برای خود فراهم کنیم و مثلا توبه کنیم و دستورات خدا را عمل کنیم.

وَفِى الْقَبْرِ وَحْدَتِى

ترجمه: «و در قبر به تنهایی‌ام رحم کن»

مراد از قبر در اینجا قبر روح است. پس وحدت و تنهایی مربوط به قبر روح است و الا قبر جسمی را می‌توان بزرگ درست کرد یا کسی را در کنار جسم میت قرار داد. پس حتی اگر دو نفر را کنار هم دفن کنند هریک از لحاظ روحی تنها هستند.

وَفِى اللَّحْدِ وَحْشَتِى

ترجمه: «و در لحد به هراسم رحم کن»

لحد قبر جسمی مشخص است و به آن قسمت از قبر گفته می‌شود که در گوشه‌ای از قبر کنده شده تا بتوان مرده را به پهلو خواباند ولی اینکه لحد قبر روحی چیست را دقیقا نمی‌دانم. البته می‌توان چنین توضیح داد که لحد قبر جسمی موجب می‌شود بدن ثابت بماند و در نتیجه قدرت حرکت از آن گرفته می‌شود. حال لحد قبر روحی چه بسا چیزی است که موجب می‌شود روح ما راه فرار نداشته باشد. در واقع وقتی در دنیا گناه کنیم در قبر تحت فشار هستیم و توانایی فرار هم نداریم.

 وَ إِذا نُشِرْتُ لِلْحِسابِ بَيْنَ يَدَيْكَ ذُلَّ مَوْقِفِى،

ترجمه: «و زمانی که برای حساب در برابرت برانگیخته شدم به خواری جایگاهم رحمت آور»

این جمله به مراحل بعد از قبر یعنی قیامت اشاره دارد و اینکه نشر ما چه زمانی رخ می‌دهد معلوم نیست و نمی‌دانیم چه زمانی از قبر بیرون می‌آییم. به هر حال همانطور که موجودات در دنیا مثل درختان و گیاهان دائما در حال محشور شدن هستند ما نیز بعد از مرگ محشور می‌شویم.

و اما تعبیر ذُلَّ مَوْقِفِى اشاره به خواری جایگاه ما در روز قیامت دارد چون اگر گناهکار باشیم که خواری، مشخص است و حتی اگر گناهکار نباشیم عبادات ما نسبت به نعمت‌های الهی سطح بسیار پایینی دارد و ذلت ما را نسبت به خدا نشان می‌دهد.

وَاغْفِرْ لِى مَا خَفِىَ عَلَى الْآدَمِيِّينَ مِنْ عَمَلِ وَأَدِمْ لِى مَا بِهِ سَتَرْتَنِى،

ترجمه: «و آنچه از کردارم بر انسان‌ها پوشیده مانده بیامرز؛ و آنچه را که مرا به آن پوشاندی تداوم بخش»

یکی از بالاترین نعمت‌ها آبروست که خدا به ما داده است و اجازه نداده کارهای بد ما فاش شود. حال در اینجا به خدا می‌گوییم این نعمت را در روز قیامت نیز ادامه بده و اجازه نده در آن روز مردم گناهانم را بفهمند که در این صورت آبرویم خواهد رفت.

حتی گاهی اوقات عمل ما در ظاهر خوب است ولی نیت ما بد است و در دنیا کسی نمی‌فهمد که چه نیتی داریم. پس در دنیا نیت‌ها مخفی است ولی در روز قیامت ممکن است آشکار شود که در اینجا از خدا می‌خواهیم امور مخفی ما بر مردم آشکار نشود و همان پرده‌پوشی دنیا در قیامت نیز ادامه پیدا کند.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات