شرح دعای افتتاح – جلسه دوازدهم

شرح دعای افتتاح – جلسه دوازدهم

برای شنیدن فایل صوتی جلسه دوازدهم شرح دعای افتتاح وارد لینک زیر شوید:

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

لینک جلسه دوازدهم شرح دعای افتتاح

(ممکن است به خاطر ضعیف بودن اینترنت برای ورود به این لینک قدری منتظر بمانید. سعی کنید فیلترشکن خود را خاموش کنید)

متن پیاده شدۀ این جلسه

جلسه دوازدهم شرح دعای افتتاح

فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّى عَتَبْتُ بِجَهْلِى عَلَيْكَ

ترجمه: «اگر برآورده شدن حاجتم تأخیر افتاد، از روی نادانی بر تو نکوهش ورزیدم،»

این جمله به یک واقعیت اشاره دارد و آن اینکه وقتی خدا حاجات ما را نمی‌دهد از روی نادانی شروع به اعتراض می‌کنیم و دائما به خدا ایراد می‌گیریم.

وَلَعَلَّ الَّذِى أَبْطَأَ عَنِّى هُوَ خَيْرٌ لِى لِعِلْمِكَ بِعاقِبَةِ الْأُمُورِ

ترجمه: «با آنکه شاید به تأخیر افتادن روا شدن حاجتم برایم بهتر باشد، چون تو به سرانجام امور آگاهی»

گاهی اوقات اگر خدا زود حاجت ما را بدهد فکر می‌کنیم مستجاب الدعوة هستیم و مغرور می‌شویم. همچنین گاهی اوقات اگر زود حاجت ما داده شود گرفتاری‌های زیادی ایجاد می‌شود. به همین خاطر است که در این عبارت آمده است که چه بسا اگر حاجت ما با تأخیر داده شد برای ما بهتر است.

قصه‌ای نقل می‌کنند که شخصی اسبی داشت و یک روز اسبش فرار کرد. به او گفتند اسبت فرار کرد و عجب روز شومی بود. او گفت «تا ببینیم خدا چه می‌خواهد». پس از چند روز اسبش برگشت و یک گله اسب نیز با خود آورد. به او گفتند چه روز خوبی برایت شده است. او گفت «تا ببینیم خدا چه می‌خواهد». همان روز بچه‌اش سوار اسب شد و به زمین افتاد و پایش شکست. به او گفتند چه روز شومی برایت شد. او گفت «تا ببینیم خدا چه می‌خواهد». بعد از چند روز برای گرفتن سرباز آمدند و وقتی دیدند این بچه پایش شکسته به او معافی دادند. به او گفتند چه روز خوبی بود. او گفت «تا ببینیم خدا چه می‌خواهد».

سعی کنیم ما نیز همین‌گونه باشیم و بدانیم که خدا به عاقبت امور آگاه است. پس با خدا در نیفتیم.

فَلَمْ أَرَ مَوْلىً كَرِيماً أَصْبَرَ عَلَى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَىَّ

ترجمه: «پس هیچ مولای کریمی را بر بنده پستی، شکیباتر از تو بر خود ندیدم»

هر مولا و اربابی را ببینیم اگر اینقدر برده‌اش با او بدی کند او را بیرون می‌کند ولی ما با این همه بدی نسبت به خدا باز خدا بر ما صبر می‌کند. در عالم هیچ مولایی بهتر از خدا نیست که بدی‌های بندگانش را تحمل کند.

يَا رَبِّ، إِنَّكَ تَدْعُونِى فَأُوَلِّى عَنْكَ،

ترجمه: «ای پروردگار من، تو مرا می‌خوانی و من از تو روی می‌گردانم»

خدا بارها به ما رو آورده و مثلا به ما گفته نماز بخوان ولی ما گفته‌ایم نمی‌خوانیم. گفته خمس بده ولی ما نمی‌دهیم. خدا راه‌های بهشت را به ما نشان داده ولی ما از دستورات او رو بر می‌گردانیم.

وَتَتَحَبَّبُ إِلَىَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ،

ترجمه: «و با من دوستی می‌ورزی و من با تو دشمنی می‌کنم»

خداوند راه‌های دوستی را به سوی ما باز کرده ولی ما بجای استقبال از آن، با خدا دشمنی می‌کنیم. بسیارند کسانی که وقتی خدا به آنها محبت می‌کند تازه مغرور شده و خدا را زیر سؤال می‌برند و همه چیز را از خود می‌دانند مثل قارون که چنین گفت:

قٰالَ إِنَّمٰا أُوتِيتُهُ عَلىٰ عِلْمٍ عِنْدِي ﴿القصص‏، 78﴾

ترجمه: «گفت: جز این نیست که این [ثروت و مال انبوه] را بر پایه دانشی که نزد من است به من داده‌اند.»

وَتَتَوَدَّدُ إِلَىَّ فَلَا أَقْبَلُ مِنْكَ

ترجمه: «به من محبّت می‌کنی و من از تو نمی‌پذیرم»

بر طبق این جمله خدا به ما از روی محبت سفارشاتی می‌کند ولی ما از او نمی‌پذیریم.

كَأَنَّ لِىَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ

ترجمه: «گوئی مرا بر تو حق مهر و محبت است»

ما به گونه‌ای با خدا رفتار کرده و خدا به گونه‌ای با ما رفتار می‌کند که انگار او به ما نیاز دارد. با خدا چنان بد رفتار می‌کنیم که انگار طلبکار خدا هستیم.

گاهی اوقات می‌شنویم که افراد می‌گویند چون خدا برای من فلان کار را نکرده من نماز نمی‌خوانم. این رفتارها اشتباه است.

فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذٰلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِى وَالْإِحْسانِ إِلَىَّ، وَالتَّفَضُّلِ عَلَىَّ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ

ترجمه: «و با همه این‌ها چیزی تو را از رحمت و احسان بر من و مهر و محبت همراه جود و بزرگواری‌ات بر من بازنمی‌دارد»

با وجود این همه بدی که ما بندگان داریم ولی باز خدا درب‌های رحمتش را بر ما باز گذاشته و دائما به ما لطف می‌کند. در دنیا کافر و مشرک و منکر خدا زیاد است ولی خدا رزق آنها را قطع نکرده است.

فَارْحَمْ عَبْدَكَ الْجاهِلَ وَجُدْ عَلَيْهِ بِفَضْلِ إِحْسانِكَ إِنَّكَ جَوادٌ كَرِيمٌ .

ترجمه: «بر بنده نادانت رحم کن و با فزونی احسانت بر او سخاوت و گشاده‌دستی داشته باش، زیرا تو بخشنده کریمی»

در این جمله به جهل خودمان اعتراف کرده واعلام می‌کنیم که همۀ کارهای ما از روی جهالت بوده است ولی از آن طرف فضل احسان خدا را می‌خواهیم یعنی توقع داریم که خدا برترین احسان‌ها را نصیب ما بکند.

جالب است که طبق مجموع تعابیر گذشته خدا حتی به توهین کنندگان به خودش نیز جود و کرم دارد. ما با چنین خدایی رو به رو هستیم و باید قدر این خدا را بدانیم.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات