پرسش ها و پاسخ ها - وب سایت رسمی احمد عابدینی

شنیدن بدون تعقل در قرآن

شنیدن بدون تعقل در قرآن

پاسخ داده شد
0
0

در عبارت وَ قٰالُوا لَوْ كُنّٰا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مٰا كُنّٰا فِي أَصْحٰابِ اَلسَّعِيرِ ﴿الملك‏، 10﴾ آیا می‌توان گفت با توجه به اینکه از «أوْ» استفاده شده شنیدن بدون تعقل مد نظر است؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

باید توجه داشته باشید که قضایا چند گونه هستند:
1. منفصلۀ حقیقیه مثل اینکه عدد یا زوج است یا فرد.
2. برخی از قضایا مانعة الجمع هستند مثل اینکه بگویند رنگ‌ها یا سفید هستند یا سیاه.
3. برخی مانعة الخلو است یعنی نمی‌شود هیچ کدام نباشد ولی می‌شود هر دو با هم باشد و مورد آیه از این دسته است. پس سمع در این آیه به این معنا نیست که عقل به همراهش نباشد. شنیدن در این آیه یعنی شنیدن حرف عاقلان یعنی حرف پیامبران. پس در تعبیر نَسْمَعُ، نَعْقِلُ نیز نهفته است.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.