در عبارت وَ قٰالُوا لَوْ كُنّٰا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مٰا كُنّٰا فِي أَصْحٰابِ اَلسَّعِيرِ ﴿الملك، 10﴾ آیا میتوان گفت با توجه به اینکه از «أوْ» استفاده شده شنیدن بدون تعقل مد نظر است؟
باید توجه داشته باشید که قضایا چند گونه هستند:
1. منفصلۀ حقیقیه مثل اینکه عدد یا زوج است یا فرد.
2. برخی از قضایا مانعة الجمع هستند مثل اینکه بگویند رنگها یا سفید هستند یا سیاه.
3. برخی مانعة الخلو است یعنی نمیشود هیچ کدام نباشد ولی میشود هر دو با هم باشد و مورد آیه از این دسته است. پس سمع در این آیه به این معنا نیست که عقل به همراهش نباشد. شنیدن در این آیه یعنی شنیدن حرف عاقلان یعنی حرف پیامبران. پس در تعبیر نَسْمَعُ، نَعْقِلُ نیز نهفته است.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.