در قرآن مجید خداوند صفاتی دارد که در بدو نظر ضد و نقیض هستند مثل رحمان و رحیم با شدید العقاب و سریع العقاب. چرا از طرفی در قرآن خدا را مهربان معرفی کرده ولی از طرف دیگر صفات خشنی برای خدا معرفی شده است و وعدههای عذاب سخت به او نسبت داده شده است؟
برخی کتابها مثل قرآن که بر پیامبر(ص) نازل شده و بر مردم خوانده میشده است کتاب انسانسازی است. وقتی کتابی، برای انسانسازی باشد باید انسانها را از صفات بدی که دارند باز دارد و صفات خوب را در آنها گسترش دهد. در محیطی که قرآن نازل شد مردم، بسیار خشن بودهاند. آنها به راحتی آدم میکشتند و کارهایشان با قتل و جنایت پیش میرفت. چنین افرادی را ابتدا باید با ترغیب و تشویق پیش برد و وقتی تشویق اثری ندارد باید تهدید کرد.
وقتی واژههای نذیر، بشیر، منذر، مبشر در قرآن مورد بررسی قرار میگیرد میبینیم اگر تعداد این واژهها 70 عدد باشد حدود سه چهارم آن هشدار است و تنها یک چهارمش بشارت است. این یعنی افراد مورد خطاب قرآن به گونهای هستند که بشارت را برنمیتابند. وقتی گروهی سر تا پایشان خشونت است و از طرفی در محیطی خشک و بی آب و علف زندگی میکنند که خودش خشونتآور است چنین افرادی باید تهدید بشوند تا دست از خشونتهایشان بردارند.
در سوره فرقان آمده که :
وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمُ اُسْجُدُوا لِلرَّحْمٰنِ قٰالُوا وَ مَا اَلرَّحْمٰنُ أَ نَسْجُدُ لِمٰا تَأْمُرُنٰا وَ زٰادَهُمْ نُفُوراً ﴿الفرقان، 60﴾
و هنگامی که به آنان گویند: برای رحمان سجده کنید، می گویند: رحمان چیست؟! آیا برای چیزی که تو فرمان می دهی، سجده کنیم؟ و [دعوت تو] بر رمیدگی و نفرتشان می افزاید.
رحمان یعنی مهربانی بیحد و حصر و رحمت نامحدود ولی مشرکین زمان پیامبر(ص) میگفتند رحمت چیست؟ آنها با طبیعت و با یکدیگر و حتی با حیوانات بیابان جنگ داشتند. پس کلمه رحمت برای آنها معنا نداشت.
قرآن با سوره حمد که هر روز در نماز باید چندین بار خوانده شود و در هر بار 4 بار کلمۀ رحمت تکرار میشود شروع شده تا مردم را از خشونت بیرون بیاورد تا افراد به سوی خدای رحمان سوق پیدا کنند تا خشونت کم شود و کارها را با مهربانی پیش ببرند.
ولی گروهی در زمان پیامبر(ص) بودند که به ندای رحمت گوش نمیدادند و حتی بچههای خود را چه پسر و چه دختر میکشتند. واقعا با چنین کسانی با چه لحنی باید سخن گفت؟
اینها را باید تهدید کرد و ترساند که خدا سریع العقاب و ذو انتقام است تا بترسند و آن جنایات را مرتکب نشوند.
پس اگر در آیاتی از قرآن رحمت آمده مقتضای ذات خداست ولی آن جاهایی که صفات خشن آمده برای تسلیم کردن زورگویان و قاتلان و جنایتکاران است. پس تناقضی نیست بلکه بيان رحمت بيان مقتضاي ذات خداست و بيان عذاب و انتقام و… براي تسليم كردن خشونت گرايان است.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.