شما گفته اید که شاهد در قرآن که یکی از صفات پیامبر است به معنای الگو میباشد ولی این نظریه خلاف ظاهر است. ظاهر لفظ شاهد با حرف شما مخالف است چرا که شاهد به معنای بیننده است. قرینۀ شما برای معنای الگو چیست؟
شاهد به معنای بیننده که هر کاری را ببیند چنین امری خلاف قرآن است چرا که در سوره توبه آمده است:
وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرٰابِ مُنٰافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفٰاقِ لاٰ تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلىٰ عَذٰابٍ عَظِيمٍ ﴿التوبة، 101﴾
و گروهی از بادیه نشینانی که پیرامونتان هستند منافق اند؛ و نیز گروهی از اهل مدینه بر نفاق خو گرفته اند، تو آنان را نمیشناسی ما آنان را میشناسیم، به زودی آنان را دوبار عذاب میکنیم [عذابی در دنیا و عذابی در برزخ] سپس به سوی عذابی بزرگ بازگردانده میشوند.
حال وقتی پیامبر(ص) در زمان خودش احوال عدهای از منافقان مدينه را نمیداند بعد از رحلتش حتما نمیداند. چه دلیلی داریم که ایشان بعد از رحلت همه چیز را میبیند؟
همچنین وقتی کسی کارهای بد را ببیند ناراحت میشود. حال واقعا چرا خدا باید کارهای بد بندگان را به پیامبر(ص) نشان دهد؟
پس شاهد به معنای بیننده نیست. بنابراین باید به معنای دیگری بگیریم. اینکه کسی بگوید شاهد به این معناست که پیامبر(ص) در قیامت فیلم کارهای بندگان را میبیند و شهادت میدهد این نیز درست نیست چرا که چنین کاری معنا ندارد و شهادت نيست و اصلا لزومی ندارد.
پس باید شاهد را به معنایی بگیریم که درست باشد. به ذهن من میآید که شاهد به معنای معيار، نقشۀ راه فرد جلو رو و الگو است و قرائن آیات نیز مؤید حرف من است.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.