پاسخ به برخی شبهات

پاسخ به برخی شبهات

پاسخ به برخی شبهات

متن زير در فضای مجازی منتشر شده و در آن اشکالاتی به اسلام گرفته شده است. به آن  سپس به پاسخش توجه فرمایید:

در اسلام، بسیاری از کارهای نا شایست مجاز هستند؛

فقط اسم آنها عوض شده است:

جنگ افروزی بد است،

اما “جهاد” خوب است!؛

قرآن: بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه ی جهاد)

دروغ بد است،

اما تقیه خوب است !

قرآن: آل عمران ۲۸؛ نحل ۱۰۶؛ غافر ۲۸

دخالت در کار دیگران بد است،

 اما امر به معرف و نهی از منکر خوب است!

قرآن: آل عمران ۱۱۰

شکنجه بد است،

 اما حد شرعی خوب است!

قرآن: نور ۲

فاحشگی بد است،

 اما صیغه متعه مجاز است!

قرآن: نساء ۲۴

نگاه ابزاری به زن بد است،

اما زنان کشتزار شما هستند! و

هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید!

قرآن: بقره ۲۲۳

زن و مرد برابرند،

اما مرد بر زن برتری دارد!

قرآن: نساء ۳۴

همه انسان ها برابرند،

 اما برده با مرد آزاد برابر نیست!

قرآن: نحل ۷۵

تجاوز بد است،

 اما تجاوز به زن شوهرداری که در

 جنگ با کفار غنیمت گرفته شده، مجاز است!

قرآن: نساء ۲۴

غارت بد است،

اما غنیمت مجاز است!

قرآن: انفال ۴۱

مثله کردن بد است،

اما قطع دست راست و پای چپ خوب است!

قرآن: مائده ۳۸

باج گرفتن بد است،

 اما خمس و جزیه خوب است!

قرآن: توبه ۲۹

در دین هیچ اکراهی نیست،

ولی خروج از اسلام؛ سزایش مرگ است!

و اما پاسخ ما:

پاسخ مفصل این سوالات در مقالات و کتاب‌های بنده موجود است که می‌توانید به سایت بنده www.ahmadabedini.ir مراجعه کنید.

در اینجا سعی می‌کنم به صورت مختصر پاسخ موارد گفته شده را بدهم:

در اسلام دفاع خوب است و جنگ ابتدایی نداریم. پس جنگ افروزی در اسلام بد به طور كلي است.

دوری از جنگ

تقیه در اسلام یعنی در بین اهل سنت به فقه آنها عمل کنیم تا دشمن دوگانگي ميان ماحس نكند و ميان ما اختلاف نيندازد و اين ربي به دروغگويي ندارد. پس تقيه اصلا به معنای دروغ گویی نیست و دروغگويي به طور كلي بد است. مگر براي اضطرار جان آدمي كه همۀ خردمندان عالَم آن يك مورد را قبول دارند.

رابطه تقیه با قرائت های مختلف از دين(مقالۀ خلاصه شده)

امر به معروف و نهی از منکر بیشتر مربوط به حکومت‌هاست. يعني باید مسئولان حکومت را امر و نهی کرد. و اين دخالت در كار شخصي افراد نيست بلكه دخالت در امور اجتماعي خودمان است و اگر عده‌ای در کارهای خصوصي افراد جامعه دخالت می‌کنند این درست نیست.

در نامۀ 47 نهج البلاغه آمده است که اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شد شرار شما بر شما مسلط می‌شوند و از همین‌جا می‌فهمیم که منظور اين است كه مردم نبايد از امر و نهی نمودن به حکومت‌ها خسته شوند.

مردم باید بر حکومت‌ها نظارت کنند و آنها را امر و نهی کنند چون کار ما دست آنهاست و در واقع دخالت در کار خودمان است.

و اما شلاق زدن برای جرم علنی زنا است و شلاق بهتر از زندان است چرا که با زندان خانوادۀ او نیز شکنجه می‌شوند؛ زيرا آنان از ديدن مرد خانه محروم مي‌شوند و جامعه از كار او  محروم مي‌شود و تازه با زنداني شدن زاني هزينه‌هاي فراواني روي دست حکومت گذاشته مي‌شود.

نکتۀ دیگر اینکه مثله کردن بد است و اما حدي كه به عنوان مجازات دزد  با شرائطی که مشخص است، از جمله نياز مبرم نداشتن دزد، برای حفظ امنيت جامعه و پیشگیری از دزدی است. و اما مجازاتی که برای محارب در قرآن آمده است، حكم خدا بودنش معلوم نيست بلكه آيه كاري را كه مردم بر سر محارب مي‌آورند بيان كرده است.

و اما باج گرفتن بد است چون پولي است كه باج‌گير مي‌گيرد و در مقابل آن هيچ خدمتي انجام نمي‌دهد، اما مالیات گرفتن خوب است؛ زيرا از مزدم پولي گرفته مي‌شود و براي رفاه مردم و كارهاي عام المنفعه هزينه مي‌شود و جزیه دادن نوعی مالیات است.

اشكال هايی به حكم اعدام و مجازاتهای خشن

و اما متعه برای موارد خاصی است مثل سفرهایی که امکان بردن همسر نبود. تاجر در سفر خانم مجردي را براي نگهباني اموال و پخت و پز و امور جنسي براي مدتي كه در آن شهر مستقر بود عقد موقت يا صيغه مي‌كرد. پس صیغه به معنای فاحشگی نیست بلکه براي شرايط ضروري است تا هم زن بي شوهر امور مالي و جنسي اش تأمين شود و هم مرد نيازهايش در سفر تأمين شود و الا کسی که در شهر است و زن و زندگی دارد دین خوش ندارد که دنبال صیغه برود.

و اما برده در صدر اسلام و قبل از آن وجود داشته و اگر قرآن به آن مَثَل زده برای تأیید نیست بلکه يك مَثَل از واقعیت موجود در جامعه زده است تا مطلب خودش در بارۀ پروردگار بودن خدا و پروردگار بودن غير خدا را تفهيم كند. تازه اسلام با برده گيري از اول مخالف بوده و مجوز برده‌گیری نداده است. بله فقهای شیعه و سنی این مطلب نادرست را بيان كرده‌اند. به هر حال اگر به قوانین اسلام درست عمل شده بود در مدت محدودي برده‌داری نيز حذف شده بود.

بررسی برده گیری و برده داری در اسلام

و اما اینکه قرآن زن را کشتزار مرد معرفی کرده مربوط به مراحل متوسط بيان حقوق زنان است. اسلام آرام آرام حقوق زنان را بيان كرده تا جامعۀ مرد سالار آن زمان كه تمامي قدرت در دست مرد بوده است توان قبولش را داشته باشند. يعني اسلام آرام آرام مقام زن را بالا ‌برده و در مراحل وسط چنین گفته است تا به مردانی که زن را مي‌كشته‌اند بگوید به امور زنان رسيدگي كنيد و به فکر تعالي زن باشید، و همانطور که به کشتزار خود رسیدگی می‌کنید باید به زن نیز رسیدگی کنید.

و اما قوامیت مرد به دلیل این بوده که پول دست مرد بوده است و الا اگر در زمانی پول دست دیگری افتاد همان قوام می‌شود و این یک امر طبیعی است.

سخنرانی استاد عابدینی به مناسبت تولد حضرت زهراء(س) و روز زن

و اما در مورد غنیمت باید گفته شود از نظر عقلا و عرف وقتی کسی به  ديگري حمله کرد و شكست خورد و اموال و ساز وبرگش را گذاشت و فرار كرد طبیعتا دفاع كننده اموال مهاجم را به عنوان جبران خسارتهاي به خود بر مي‌دارد. آيا كسي نظر مي‌دهد كه اموال مهاجم به او داده شود تا براي حملۀ جديد تشويق شود؟!

اما خمس حکمی مخصوص شیعه است چرا که آنها در داخل حکومت‌هاي سني بوده‌اند و چون حکومت‌هاي سني به برخي از گرفتاريهاي شيعيان رسیدگی نمی‌کرده‌اند، خمس قرار داده شد تا اين نقيصه در داخل خود شيعه حل و فصل شود. به نظر من امروزه خمس باید به رهبر معنوی –نه رهبر سياسي-  داده شود تا او خرج مصارفی کند که حکومت‌ها رسیدگی نمی‌کنند.

همانطور که گفتم توضیح مفصل هریک از مباحث فوق را می‌توانید در مقالات و کتاب‌هایم مشاهده کنید.

برچسب ها


0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.