پرسش ها و پاسخ ها - وب سایت رسمی احمد عابدینی

آیات محکم و متشابه

آیات محکم و متشابه

پاسخ داده شد
0
0

سلام جناب عابدینی.در بخشی از مطالب کانالتان فرمودید:(متشابهات آياتي هستند كه هر كسي از آن برداشتي دارد،مثل آيه‌ي « قل لا اسئلكم عليه اجرا الا الموده في القربي »)
در رابطه با همین موضوع سوالاتی داشتم.
آیا این آیه بدون وجود روایت هم میتوانست متشابه باشد؟ ظاهراً موجب متشابه بودن این آیه روایت باید باشد.
آیا نمیتوان در آیه ٧ سوره ال عمران که خداوند میفرماید: (هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ) منظور از مِن را مِن بیانیه دانست؟ یعنی,او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد که تمامش آیاتی محکم است.
عبارت ما تشابه منه را اینگونه ترجمه کنیم: (آنچه متشابه میشود از آیات قران)نه اینکه خودِ آیات قرآن متشابه است.
اینکه علما هر یک تعریفی از متشابه دارند آیا این تعاریف مستند قرآنی دارد؟
چرا آن دسته از سخنان غیر قرآنی و بسیاری از احادیث را متشابه ندانیم؟ همان احادیثی که منسوب به خداوند کردند.
در قران داریم: (فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّه) این چیزی که اینان مینویسند که به مثابه ما تشابه منه است آیا نمیتواند مثبت این باشد که همینانند که متشابهند نه قرآن؟
چنانچه در قرآن داریم:(كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ) و اگر در جای دیگر داریم(کِتاباً مُتَشابِهاً) این خود مؤید محکم بود آیات قرآن است; چرا که تمام آیات محکمند و از این جهت مانند یکدیگرند.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

تشکر از دقت زیبایی که کردید. اولا احتمالی که شما داده اید دلالت دارد که همۀ آیات محکم هستند ولی واقعا خود ما می‌بینیم که آیات را به گونه‌های مختلف می‌توان فهمید. پس همین که آیات را چند گونه می‌توان فهمید پس متشابه می‌شود. بله تعداد آیات محکم و متشابه مشخص نیست. همان آیه‌ای که محکم است متشابه هم هست یعنی از یک جهت محکم و از جهت دیگر متشابه است. مثلا مراد از همین‌ آیه‌ای که در سوال آورده‌اید چیست؟ آیا مراد خویشاوندان پیامبر(ص) است یا خویشاوندان خود فرد. در آیۀ مربوط به مجازات دزد مراد از سارق کیست؟ دزد دقیقا به چه کسی گفته می‌شود و مراد از قطع آیا قطع کامل است یا خراش دادن است؟
پس همان‌طور که مشاهده می‌شود قسمتی از مطالب آیات یقینی است و قسمتی که صراحت ندارد متشابه است. بله باید متشابهات را به محکمات برگرداند تا گمراهی رخ ندهد.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.