هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
نظر شما این است که وضوء گرفتن با لاک ناخن اشکال ندارد و گفتهاید چنین شستنی عرفا شستن کامل است و همین کفایت میکند. حال اگرچه مراد از ( غسل ) در آيه شريفه صرفا شستن عرفي أست اما اين سوال مطرح مي شود كه آيا در اين مساله دقت عرف ملاك أست يا مسامحه عرفي؟ ظاهرا حضرتعالي بنا را بر مسامحه عرفي گذاشتهايد و نتيجه ميگيريد كه پس در وضوي با لاك نيز ( غسل ) عرفي صادق است. در حالي كه ممكن است در اين گونه موارد ملاك دقت عرف باشد كه در اين صورت ديگر در وضوي با لاك (غسل عرفي دقيق و كامل) تحقق نيافته. علاوه بر مطلب فوق در روايت صحيحۀ علي بن جعفر از موسي بن جعفر عليه السلام امده است كه: قال سالته عن المراة عليها السوار و الدملج في بعض ذراعها لاتدري يجري الماء تحته ام لا كيف تصنع اذا توضات او اغتسلت؟ قال تحركه حتي يدخل الماء تحته او تنزعه. و عن الخاتم الضيق لايدري هل يجري الماء تحته اذا توضاء ام لا كيف يصنع؟ قال ان علم ان الماء لايدخله فليخرجه اذا توضاء. (كافي ج ٣ ص ٤٣ باب صفة الغسل و الوضو روايت ٦)
ذيل روايت سوال در مورد كسي است كه انگشتر تنگ به دست دارد بطوري كه به انگشت چسبيده و مانع رسيدن آب به بشره ميشود. امام ميفرمايند اگر ميداند كه آب در زير آن جريان پيدا نميكند بايد انگشتر را در وقت وضو در آورد. از اين فقره اجمالا استفاده ميشود كه رسيدن آب به بشرۀ اعضاي وضو لازم است. بنابراين وقتي انگشتر كه مانع رسيدن آب است بايد از دست بيرون آورده شود در مساله لاك به طريق اولي بايد مانع را برطرف كرد. حوزه علميه شيراز – علي عدالت
من ملاکم تسامح عرفی نیست بلکه ملاكم شستن عرفی است که مرور دادن آب بر اعضاي وضو است به گونهاي كه اگر چركي هست بر طرف شود. حال وقتی عرف چیزی را چرک نمیداند همان جريان دادن آب بر آن كافي است و لازم نیست بگوییم حتما باید شسته شود.
و اما اینکه موانع مثل انگشتر و دستبند را بايد بر طرف کرد درست است چون آنها جسم خارجی است و به بدن نچسبیده است. قیاس کردن لاک با انگشتر قیاس مع الفارق بزرگی است چون لاک به بدن چسبیده و مثل عَرَض است و انگشتر و دستبند يقينا جوهر است.
اگر خواستیم قیاس کنیم لااقل به سرمه و روغن باید قیاس کنیم.
تازه در برخی روایات آمده است که در قدیم چون سرها شپش داشته موادی به سر میمالیدند ولی برای غسلشان لازم نبوده آن مواد را بر طرف کنند. در این بحث میتوان به روایات این بحث نيز مراجعه کرد.
پس در بحث وضوی با لاک من تسامح نکردهام بلکه فکر میکنم شستن با دقت محقق شده است و شستن با ناخنی که بر رویش لاک مالیده شده واقعا شستن است.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.