هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
شما در مقالهاى به خلود به معناى مشهور ايراد گرفته بوديد. حال شما آيات 168 و 169 سوره نساء را چگونه جواب مىدهيد كه مىفرمايد:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ ظَلَمُواْ لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لَا لِيهْدِيَهُمْ طَرِيقًا(168) إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ يَسِيرًا(169)
ترجمه: كسانى كه كافر شدند، و (به خود و ديگران) ستم كردند، هرگز خدا آنها را نخواهد بخشيد، و آنان را به هيچ راهى هدايت نخواهد كرد، (168) مگر به راه دوزخ! كه جاودانه در آن خواهند ماند و اين كار براى خدا آسان است! (169)
آيا اين آيات نص در خلود به معناى مشهور نيست؟
خیر این آیات نص در خلود تودۀ كافران نیست. این آیات مثل این است که گفته شود فلان مجرم نباید مرد عفو قرار گیرد بلکه تنها باید به زندان انداخته شود.
اینکه گفته میشود که فقط باید به زندان انداخته شود در مقابل راه کارهای دیگری است که میتوان در قبال او انجام داد یعنی مثلا نباید مورد عفو قرار گیرد ولی اینکه به زندان انداختن او چقدر باشد از این تعبیر چیزی بدست نمیآید.
حال آیهای که میگوید کفار و ظالمین راهی جز راه جهنم ندارند یعنی نمیتوان آنها را مورد عفو قرار داد و نمیتوان آنها را به راه خوبی هدایت کرد بلکه تنها راه چاره این است که به جهنم روند ولی اینکه جهنم آنها کیفیتش به چه صورت است آیه نسبت به آن ساکت است. بله، با جملۀ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا به کیفیت و زمان ماندن در جهنم اشاره شده است که این تعبیر با توجه به ماضي بودن فعل «كفروا» صریح در خلود همۀ كافران نیست و بعيد نيست كه اين تعبير مخصوص عالمان از اهل كتاب باشد كه در آيات قبلي مورد بحث بوده است. پس اگر خلودي هست براي عالماني است كه وصفشان در آيات قبلي گذشته است.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.