در برخى از آيات قرآن مثل آيه 12 سوره كهف آمده است كه فلان اتفاق افتاد تا خدا فلان موضوع را بداند. اگر اين آيات اين چنين معنا شود اين سوال پيش مىآيد كه مگر خدا علم نداشته است؟ حال شنيدهايم كه آقاى صادقى اين آيات را به صورت ديگرى معنا كردهاند. اگر ممكن است معناى ايشان را بيان كنيد.
ايشان مىگويند در آیاتی که چنین آمده است از فعل (یَعلَم) استفاده شده است. سپس ایشان میگوید که در معنای این فعل دو احتمال وجود دارد:
الف) از باب عَلِمَ یَعلَمُ عِلما است که به همان معنای علم میباشد.
ب) از باب عَلَمَ یَعلَم عَلَامَه است که به معنای علامت گذاشتن و مشخص کردن میباشد.
ایشان میگویند با توجه به مجموع قرائن و اینکه خدا نمیتواند به چیزی علم نداشته باشد در چنین آیاتی احتمال دوم مراد است و در نتیجه چنین آیاتی به این معنا نیست که (فلان اتفاق افتاد تا خدا فلان مطلب را بداند) بلکه به این معناست که (فلان اتفاق افتاد تا خدا فلان قضیه را مشخص کند)
در اينباره مى توانيد به پاورقى كتاب الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، ج18، ص: 30 اثر آقاى صادقى تهرانى مراجعه كنيد. اين احتمال ايشان در لسان العرب قابل پيگيري است.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.