دیدگاه آقای صادقی تهرانی پیرامون کاربرد فعل (یَعلَمُ) برای خدا

دیدگاه آقای صادقی تهرانی پیرامون کاربرد فعل (یَعلَمُ) برای خدا

پاسخ داده شد
0
0

در برخى از آيات قرآن مثل آيه 12 سوره كهف آمده است كه فلان اتفاق افتاد تا خدا فلان موضوع را بداند. اگر اين آيات اين چنين معنا شود اين سوال پيش مى‌آيد كه مگر خدا علم نداشته است؟ حال شنيده‌ايم كه آقاى صادقى اين آيات را به صورت ديگرى معنا كرده‌اند. اگر ممكن است معناى ايشان را بيان كنيد.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

ايشان مى‌گويند در آیاتی که چنین آمده است از فعل (یَعلَم) استفاده شده است. سپس ایشان می‌گوید که در معنای این فعل دو احتمال وجود دارد:
الف) از باب عَلِمَ یَعلَمُ عِلما است که به همان معنای علم می‌باشد.
ب) از باب عَلَمَ یَعلَم عَلَامَه است که به معنای علامت گذاشتن و مشخص کردن می‌باشد.
ایشان می‌گویند با توجه به مجموع قرائن و اینکه خدا نمی‌تواند به چیزی علم نداشته باشد در چنین آیاتی احتمال دوم مراد است و در نتیجه چنین آیاتی به این معنا نیست که (فلان اتفاق افتاد تا خدا فلان مطلب را بداند) بلکه به این معناست که (فلان اتفاق افتاد تا خدا فلان قضیه را مشخص کند)
در اين‌باره مى توانيد به پاورقى كتاب الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، ج‏18، ص: 30 اثر آقاى صادقى تهرانى مراجعه كنيد. اين احتمال ايشان در لسان العرب قابل پي‌گيري است.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.