رد الهی بودن قرآن توسط خود قرآن

رد الهی بودن قرآن توسط خود قرآن

پاسخ داده شد
0
0

در آیه ۸۲ سوره نساء آمده است:
وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا
ترجمه: ﺍﮔﺮ قرآن ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻏﻴﺮﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ، اختلاف ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺩﺭ ﺁﻥ پیدا میکردند.
بسیار ساده میتوان از این آیه استفاده کرد که قرآن الهی نیست چرا که اختلاف در قرآن به هر معنا که باشد بسیار زیاد است و به استناد خود این آیه میفهمیم قرآن از جانب خدا نیست.
جالب است که مفسران در تفسیر خود این آیه که یک خط بیشتر نیست چندین اختلاف دارند که مثلا واژه اختلاف به چه معناست یا قید (کثیرا) در این آیه مفهوم دارد یا ندارد.
اگر شما به کتب تفسیری مراجعه کنید شاهد خواهید بود که در مورد فهم بسیاری از آیات قرآن اختلاف نظر وجود دارد یا مفسران برای حل تعارض آیات مختلف قرآن با یکدیگر به سختی افتاده‌اند.
حال کتابی با این درجه از اختلاف چگونه میتواند الهی باشد؟ پس با دقت در استدلالی که همین آیه بیان کرده است میتوان الهی بودن قرآن را رد کرد چرا که اختلاف به هر معنا که باشد مربوط به بشر است نه خدا و وقتی کتابی تا این اندازه اختلاف دارد دلیل است که الهی نیست.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

آیه مورد استناد با حرف شرط «لو» شروع شده است که حرف شرطیۀ امتناعیه است یعنی فرض وقوع شرط ممتنع است. يعني فرض آمدن اين قرآن از ناحيۀ غير خدا محال است یعنی اگر فرض شود که از ناحیۀ غیر خدا باشد در آن اختلاف پیدا می‌شود ولی چنین فرضی اصلا درست نیست.
و اما منظور از اختلاف، عام و خاص يا مطلق و مقید و امثال آن نيست. خلاصه منظور اختلافاتی که عقل با فکر کردن آن را دفع می‌کند نیست بلکه مراد، تناقض است و در قرآن اصلا تناقضی وجود ندارد. در تناقض 9 شرط وجود دارد و در نتیجه اصلا چنین تناقضی در آیات قرآن نیست. آیات قرآن هریک مربوط به شرائط خاصی است و در نتیجه تناقضی بین آنها وجود ندارد.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.