با مبنای شما که اینقدر در مورد روایات شک ایجاد میکنید کل روایات زیر سوال میرود و به هیچ روایتی نمیتوان استناد کرد.
بنده روایات را کلا کنار نزدم. اگر روایتی نقل شده که با مشکلی مواجه نیست این سخت گیریها و شک و شبههها در مورد آن مطرح نمیشود. در مواردی سختگیری میکنم که روایات با مشکلی رو به رو باشند مثلا خلاف عرف يا خلاف عقل باشند.
اتفاقا دیگران نیز چنین سختگیریهایی دارند. آیت الله منتظری از آیت الله بروجردی نقل کرده که روایات ثوب مربیه که میگوید لباس زنی که مربی طفل است لازم نیست برای نماز پاک باشد اگر چه چندین مورد است ولی آیت الله بروجردی به هیچ یک از آن روایات جداگانه اعتنا نمیکرد بلکه میگفت اجمالا از اینها میفهمیم این بحث نزد امام مطرح شده و ایشان تجویزی کرده است و باید قدر متیقن گرفت چون این روایات خلاف متعارف فقه نظر داده است.
بنده هم می گویم وقتی روایتی خلاف متعارف است باید وسواس به خارج داد مثل بحث «بحق محمد و…» گفتن در دعاها که خلاف متعارف است و اصلا در قرآن نیامده و در صحیفه نیز 193 مورد «اللهم صل» و تنها 8 مورد «بحق» مخلوق وجود دارد و همین مطلب به ما نشان میدهد روایاتی که در آن بحق مخلوق آمده است نسبت به كل روايات بسيار كم است و خلاف روش قرآن و خلاف متعارف است و باید در مورد قبول آنها وسواس به خرج داد. پس بحث بنده در مورد کل روایات نیست.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.