هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
میدانیم که در قرآن از یک آیه میتوان معانی متعددی برداشت کرد. اگر ممکن است مثالی در این زمینه زده شود. به خصوص آیا مثالی داریم که دو معنای مقابل هم در یک عبارت جمع شده باشد؟
بله، به دو نمونه اشاره میکنم:
نمونه اول : در آيه 24 سوره زمر عبارتى وجود دارد كه در عين اينكه مىتواند توصيف افراد جهنمى باشد توصيف بهشتيان و انسانهاى خوب نيز مىتواند باشد. به اين عبارت دقت كنيد:
أَفَمَن يَتَّقِى بِوَجْهِهِ سُوءَ الْعَذَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
معناى اول: آيا كسى كه روز قيامت [به خاطر بسته بودن دستهايش مىكوشد كه] با صورت خود گزند عذاب را دفع كند [مانند كسى است كه ايمن از عذاب است؟] (ترجمه انصاريان)
معناى دوم: آيا آن كسى كه ذات و وجه خود را از سختى و بدى روز قيامت نگاه داشته (و پيرامون عمل بد نگرديده مثل كسى ماند كه از عذاب ايمن نگرديده است)(ترجمه مخزن العرفان)
در رابطۀ با اين دو معنا مىتوانيد به تفسير الميزان نيز رجوع كنيد.
نمونه دوم : در آيه 4 سوره نحل آمده است: خَلَقَ الْانسَنَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ(4)
عبارت خَصِيمٌ مُّبِينٌ نيز دو جور مىتواند معنا شود:
معناى اول: خدا انسان را از آب نطفهاى (بى قدر و ضعيف) بيافريد، آن گاه او (اصل خلقت خود را فراموش كرده و با خالق) آشكارا به خصومت مىخيزد.
معناى دوم: انسان را از نطفه بىارزشى آفريد، اما سرانجام به جايى رسيد كه موجودى متفكر و فصيح و بليغ و مدافع از خويشتن و سخنگوى آشكار شد.
مشاهده مى كنيد كه طبق يك معنا، عبارت به صورت مثبت معنا میشود و طبق یک معنا به صورت منفی. در رابطۀ با اين دو معنا مىتوانيد به تفسير نمونه نيز رجوع كنيد.
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.