عبارات دو پهلو در قرآن

عبارات دو پهلو در قرآن

پاسخ داده شد
0
0

می‌دانیم که در قرآن از یک آیه می‌توان معانی متعددی برداشت کرد. اگر ممکن است مثالی در این زمینه زده شود. به خصوص آیا مثالی داریم که دو معنای مقابل هم در یک عبارت جمع شده باشد؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

بله، به دو نمونه اشاره می‌کنم:
نمونه اول : در آيه 24 سوره زمر عبارتى وجود دارد كه در عين اينكه مى‌تواند توصيف افراد جهنمى باشد توصيف بهشتيان و انسان‌هاى خوب نيز مى‌تواند باشد. به اين عبارت دقت كنيد:
أَفَمَن يَتَّقِى بِوَجْهِهِ سُوءَ الْعَذَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
معناى اول: آيا كسى كه روز قيامت [به خاطر بسته بودن دست‏هايش مى‏كوشد كه‏] با صورت خود گزند عذاب را دفع كند [مانند كسى است كه ايمن از عذاب است؟] (ترجمه انصاريان)
معناى دوم: آيا آن كسى كه ذات و وجه خود را از سختى و بدى روز قيامت نگاه داشته (و پيرامون عمل بد نگرديده مثل كسى ماند كه از عذاب ايمن نگرديده است)(ترجمه مخزن العرفان)
در رابطۀ با اين دو معنا مى‌توانيد به تفسير الميزان نيز رجوع كنيد.
نمونه دوم : در آيه 4 سوره نحل آمده است: خَلَقَ الْانسَنَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ(4)
عبارت خَصِيمٌ مُّبِينٌ نيز دو جور مى‌تواند معنا شود:
معناى اول: خدا انسان را از آب نطفه‏اى (بى قدر و ضعيف) بيافريد، آن گاه او (اصل خلقت خود را فراموش كرده و با خالق) آشكارا به خصومت مى‏خيزد.
معناى دوم: انسان را از نطفه بى‏ارزشى آفريد، اما سرانجام به جايى رسيد كه موجودى متفكر و فصيح و بليغ و مدافع از خويشتن و سخن‏گوى آشكار شد.
مشاهده مى كنيد كه طبق يك معنا، عبارت به صورت مثبت معنا می‌شود و طبق یک معنا به صورت منفی. در رابطۀ با اين دو معنا مى‌توانيد به تفسير نمونه نيز رجوع كنيد.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

جهت تهیه آثار استاد احمد عابدینی پس از تصمیم در مورد کتاب مورد نظرتان از طریق ایمیل موجود در صفحه ارتباط با ما اقدام به سفارش گذاری کنید. فرآیند تهیه کتاب از طریق ایمیل در حال حاضر قابل انجام است. پس از دریافت ایمیل شما، اطلاعات درخواست شما بررسی می شود و از همان طریق پاسخی برای شما ارسال می گردد. در نظر داشته باشید که محصولات عموما به صورت PDF عرضه می شوند و کتاب فیزیکی در صورت موجود بودن و درخواست شما قابل ارائه است.