عدم نیاز به دین

عدم نیاز به دین

پاسخ داده شد
0
0

شما می‌گویید ما دین را به اقتضای روز تفسیر کنیم. اولا این حرف وقتی در بین ما گفته می‌شود قشنگ است ولی وقتی به بستر جامعه برود قابل قبول نیست. بالاخره از دین تفسیرهای مختلف می‌شده است و این همه اختلافات بین ملت اسلام به خاطر تفسیرهای مختلف از دین است. اگر عده‌ای محکم جلو حکومت کشیش‌ها نایستاده بودند الآن ما در همان دوران تحجر بودیم. غرب بود که با کنار گذاشتن حجیت کتاب در راستای علم قرار گرفت و ما نیز در سایۀ علم غرب پیش می‌رویم ولی در زیر این سایه می‌خواهیم قرآن را تفسیر به روز کنیم در حالی که انسان‌محوری ما را جلو انداخته است. اگر غرب نبود ما هنوز سوار الاغ بودیم. پس این چیزی که می‌گویید قشنگ است ولی چاره‌ساز ما نیست چون بالاخره شما تکیه به سخن 1400 سال پیش کرده‌اید. بحث‌های مختلف مثل ازدواج و طلاق را با عقل می‌توان حل کرد و اصلا نیازی به دین نیست.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

پیشرفت غرب به خاطر علم است نه کنار گذاشتن حجیت کلیسا. هرکسی با علم مخالفت کند بالاخره به حاشیه می‌رود.
غربی‌ها علم را کشف کردند و کلیسا در ابتدا مخالفت کرد ولی بعداً تسلیم شد ولی قرآن تسلیم علم است. در قرآن چیزی خلاف علم نیست. بله ممکن است یک رهبر دینی حرف خلاف علم بزند ولی این خیلی کم است و این گونه نیست که بخواهیم دین و علما را کنار بگذاریم. تجربه نشان داده است که علماء نیز کم کم با علم کنار می‌آیند. من می‌گویم لزومی ندارد درگیری بین علم و دین ایجاد کنیم.
متأسفانه برخی دین‌داران خوششان می‌آید که فضای جنگی ایجاد شود. باید راهی را پیش گرفت که جنگی رخ ندهد. ما باید از تجربۀ غربی‌ها استفاده کنیم و کاری نکنیم که جنگ رخ دهد. باید قرآن را به گونه‌ای تفسیر کنیم که آرام آرام به سمت پیشرفت حرکت کنیم. پس می‌توان به آرامی نزاع را حل کرد و قرآن به گونه‌ای است که چنین امری را ممکن می‌سازد.
حتی من در حال مطرح کردن بحث چند حج در یک سال هستم. این بحث نیز آرام آرام جای خود را باز خواهد کرد. در بحث دیه باید بررسی شود که آیا واقعا مقدار دیه مربوط به زمانی نیست که مردم شتر داشته‌اند؟ اگر این‌گونه باشد مقدار دیه نیز قابل تغییر است.
به هر حال می‌خواهم بگویم نباید سراغ دعوا رفت. چیزی که در دعوا ذبح می‌شود حقیقت است. همین که برخی شبهات و نظرات جدید مطرح شود کافی است. پس من نیز درد شما را دارم ولی روشم با شما متفاوت است. باید علم را پیش برد ولی دعوا راه نینداخت.
به نظر من حتی زن می‌تواند ولایت کل جامعه را نیز داشته باشد ولی نمی‌توان این نظر را یکدفعه مطرح کرد و دعوا راه انداخت بلکه باید کم‌کم علم را رشد داد.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.