هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
مجازات محارب از کجا بدست میآید؟
آنان كه مجازات محارب را حد الهي ميدانند آن را از آیه 33 سوره مائده فهميدهاند که میفرماید:
إِنَّمٰا جَزٰاءُ الَّذِينَ يُحٰارِبُونَ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسٰاداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاٰفٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيٰا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذٰابٌ عَظِيمٌ ﴿المائدة، 33﴾
کیفر آنان که با خدا و پیامبرش میجنگند، و در زمین به فساد و تباهی میکوشند، فقط این است که به سختي کشته شوند، یا به شدت به دار آویخته شوند، یا دست راست و پای چپشان به شدت بریده شود، یا از زمين فراري داده شوند. این برای آنان رسوایی و خواری در دنیاست، و برای آنان در آخرت عذابی بزرگ است.
مفسران و فقيهان گفتهاند محارب حدّ دارد و حدّش یکی از مواردی است که در آیه بیان شده است. سپس اختلاف کردهاند که آیا این چهار مجازات به اختیار قاضی است یا بستگی به جرم دارد؟ همچنین اختلاف است که این مجازاتها برای محارب و مفسد فی الأرض با هم است یا هریک از اینها نیز جداگانه این چهار مجازات را دارد؟ و اختلافات ديگري كه در فتاوا ميبينيد.
به هر حال آیه از دید آنان دارای یک معنای واحد نیست و مضطرب است و اگر قرار باشد عملی شود باید قدر متیقن گرفت. یادمان نرود که در امر مجازات برائت و احتیاط با یکدیگر هماهنگ هستند یعنی هم برائت میگوید خون نریز و هم احتیاط این را میگوید. پس انسانهای اهل احتیاط به راحتی حکم به قتل محارب نمیدهند.
البته بنده در تفسیر این آیه چیز دیگری فهمیدهام و آن اینکه این آیه اصلا حدّ را نمیگوید بلکه به گردنه زنان خبر میدهد که مردم وقتی عصبانی شوند و بر شما دست يابند این كارها را با شما انجام میدهند و گردنه زنان را به توبۀ از گردنهزنی ترغیب میکند. در واقع آیه در زمان ما به ظالمان و اختلاسگرها و ویران کنندگان اقتصاد میگوید: ببینید با قذافی چکار کردند. پس شما نیز مواظب باشید که اگر مردم را عصبانی کردید آنها قانونمند نیستند تا شما را با یک تیر بکشند یا به دار بکشند، بلکه شما را تکه تکه میکنند. به نظر بنده به دلیل دیگری نیز این آیه برای حکم قاضیان نیست؛ زیرا قاضیان و مجریان تنها میدانند چگونه بکشند یا به دار بزنند، اما آیه میگوید «با شدت بکشید و با شدت به صلیب بکشید» در حالی که با شدت کشتن دستور العملی در دین ندارد و اصلا با شدت کشتن در دین حرام و ممنوع است. آیه چون آیین نامه اجرائیش در دین حرام است تنها نقش تهدیدی دارد و برای عمل نیست.
دقت شود که در این آیه بر خلاف سایر آیات حدود، امر به مجازات نیست بلکه آیه، خبری است. فهم بنده این است که آیه اصلا مربوط به حدود نیست، بلكه عملِ مردمِ به تنگ آمده از ظلم گردنهزنها را ميگويد. حال گردنهزنی به سبك سابق باشد يا به سبك امروز كه با اختلاس است و با نشستن بر گردنه های اقتصاد و مکیدن خون مردم با بازي با دلار و ريال یا…
لطفا جهت ثبت نام ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.