معنای غیر مشهور یک آیه صحیح‌تر از معنای مشهور آن

معنای غیر مشهور یک آیه صحیح‌تر از معنای مشهور آن

پاسخ داده شد
0
0

آیا تا به حال شده است که به آیه‌ای برخورد کنید که معمولاً معنای خاصی از آن می‌شده ولی شما با تحقیقات متوجه شده باشید که معنای دیگری می‌دهد؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

البته وجود چند معنا در قرآن چیز بعیدی نیست و ممکن است آیه‌ای در عین حال چند معنا داشته باشد. یکی از مواردی که برای من جالب بود، آیه 10 سوره روم بود که معمولاً منبری‌ها و افراد مختلف معنای خاصی از آن در ذهن دارند ولی مفسرین، معنای دیگری نیز از آن بیان کرده‌اند و اتفاقا آن معنا را بهتر از معنایی که معمولاً از آیه می‌شود می‌دانند. آیه به این صورت است:
ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بِايَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَا يَسْتَهْزِءُونَ
این آیه را معمولاً برای مردم این چنین معنا می کنند:
سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به مسخره گرفتند!
این در حالی است که با دقت در تفاسیر و حتی ترجمه‌ها متوجه می‌شویم که معنای صحیح‌تر آیه این چنین است:
آن گاه بدترين سرانجام، سرانجام كسانى بود كه بدی کردند به سبب اينكه آيات خدا را تكذيب كردند و همواره آنها را به مسخره مى‏گرفتند.
یا این معنی: سر انجام کسانی که کار بد کردند بد[ذات] شدن بود بگونه‌ای که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به مسخره می‌گرفتند.
در رابطۀ با وجه برتری این معنای اخیر بر معنای قبلی می‌توانید به تفسیر نگارنده از این سوره مراجعه کنید.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

جهت تهیه آثار استاد احمد عابدینی پس از تصمیم در مورد کتاب مورد نظرتان از طریق ایمیل موجود در صفحه ارتباط با ما اقدام به سفارش گذاری کنید. فرآیند تهیه کتاب از طریق ایمیل در حال حاضر قابل انجام است. پس از دریافت ایمیل شما، اطلاعات درخواست شما بررسی می شود و از همان طریق پاسخی برای شما ارسال می گردد. در نظر داشته باشید که محصولات عموما به صورت PDF عرضه می شوند و کتاب فیزیکی در صورت موجود بودن و درخواست شما قابل ارائه است.