چرا موسی یک نفر را کشت و بدون پرداخت دیه، فرار کرد؟

چرا موسی یک نفر را کشت و بدون پرداخت دیه، فرار کرد؟

پاسخ داده شد
0
0

در آیات سوره قصص آمده است که موسی فردی را در مصر کشت و سپس به مدین فرار کرد. آیا کشتن یک فرد و فرار کردن بدون اینکه دیه‌ای بپردازد صحیح است؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

این سوال را کسی می‌پرسد که از فضای مصر در آن زمان خبر ندارد. دقت کنید که فضای آن روز مصر فضایی است که در آن، بنی اسرائیل مورد ظلم قرار می‌گیرند آن هم ظلمی که در آن، فرزندان پسر آنها کشته می‌شود و زنان آنها به بردگی گرفته می‌شوند و یادمان نرود که اتفاقا کسی را که موسی او را به اشتباه کشت طبق تعبیر آیه 15 سوره قصص از دشمنان موسی بوده است یعنی از کسانی بوده است که در این ظلم‌ها شریک بوده است.
می‌توانم با یک مثال، فضا را برای شما بیشتر تشریح کنم:
امروزه شهر موصلِ عراق در دست داعش است و داعش در آن شهر به مردم ظلم کرده و آنها را به بردگی گرفته است. حال شما برای نجات مردم به موصل می‌روید و در خیابان مشاهده می‌کنید که یک داعشی با یکی از مردم در حال زد و خورد هستند. در چنین شرائطی چه می‌کنید؟ آیا برای دفاع از مردم با آن داعشی درگیر نمی‌شوید؟
حال اگر ناخواسته آن داعشی کشته شد چه می‌کنید؟ آیا خود را تحویل ابوبکر البغدادی می‌دهید تا شما را به عنوان قصاص بکشد یا از شما دیه بگیرد؟ واقعا در چنین شرائطی چه می‌کنید؟
به این مطلب نیز دقت شود که موسی از روی عمد آن شخص را نکشت بلکه واقعا ناخواسته آن شخص کشته شد. نکتۀ دیگر اینکه از آیات قرآن بدست می‌آید بالاخره موسی نسبت به قتلی که انجام داد سختی‌هایی کشید تا آن سختی‌ها جبرانی باشد برای آن قتلی که ناخواسته، انجام داده است. در آيه 40 سوره طه آمده است:
وَ قَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ وَ فَتَنَّاكَ فُتُونًا
ترجمه: و [سپس‏] شخصى را كُشتى و [ما] تو را از اندوه رهانيديم، و تو را بارها به فتنه انداختیم.
دقت کنید که در این آیه که از بحث کشته شدن آن فرد توسط موسی صحبت شده است از تعبیر وَ فَتَنَّاكَ فُتُونًا استفاده شده است که اشاره دارد که موسی پس از این ماجرا به فتنه انداخته شد و این فتنه‌ها می‌تواند مشکلاتی باشد که گریبان‌گیر موسی شد تا در نتیجۀ آن بتواند از اثرات آن قتل دور شود. اتفاقا در برخى از تفاسير قرآن نيز ذيل اين آيه به اين مطلب اشاره شده است. در تفسير التحرير و التنوير آمده است:
فحين أنجى اللّه موسى من المؤاخذة بدمه في شرع فرعون ابتلى موسى بالخوف و الغربة عتابا له على إقدامه على قتل النفس.(التحرير و التنوير، ج‏16، ص: 121)
ترجمه: وقتی خدا موسی را از مواخذۀ فرعون به خاطر آن قتل نجات داد او را به ترس و غربت مبتلا کرد تا عتابی باشد برای او در مقابل قتلی که انجام داده است.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.